Sökning: "Konflikthantering förebyggande arbete förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Konflikthantering förebyggande arbete förskolan.

  1. 1. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring kollegialt och enskilt arbete i samband med konflikter mellan barn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefine Alm; Sandra Karlsson; [2024]
    Nyckelord :conflicts; collegial work; conflict management; conflict resolution; preschool; konflikthantering; pedagogiskt ledarskap; pedagogik; kollegialt arbete; Cohen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogers synsätt och deras arbete i samband med konflikthantering i förskolan kan skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande. Genom att utföra semistrukturerade intervjuer med sex förskolepedagoger från två olika arbetslag har vi undersökt hur de ser på konflikter mellan barn och sin egen roll i samband med dessa, samt vilka kollegiala och enskilda konflikthanteringsstrategier som de uttrycker att de använder sig av. LÄS MER

  2. 2. Konflikthantering i förskolan : Förskollärares hanteringsstrategier i barns konfliktsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Nina Jansson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; konflikt; konflikthanteringsstrategier; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska hur förskollärare beskriver hanteringsstrategier och förebyggande arbete kring konfliktsituationer mellan barn. Vidare även ta del av hur förskollärare resonerar kring barns konfliktsituationer. LÄS MER

  3. 3. Barns konflikter i förskolan ur förskollärares perspektiv : En didaktisk analys av förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sannis Fröberg; Ulrika Pohlhall; [2023]
    Nyckelord :Konflikthantering; konfliktperspektivet; konsensusperspektivet; förskollärare;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar sitt arbete med att hantera barns konflikter i förskolan. Genomförandet av studien har skett med hjälp av en kvalitativ metod och semistrukturerade enskilda intervjuer med förskollärare. Studien utgår från Simmels konfliktteori och perspektiven konflikt och konsensus. LÄS MER

  4. 4. Barn i affekt : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med barn i affekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pauline Andersson; Thea Hatz; [2023]
    Nyckelord :Affekt; lågaffektivt bemötande; relationellt perspektiv; konflikthantering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med barns känslomässiga utbrott i förskolan. Studien utgår från en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. Resultatetvisar att lågaffektivt bemötande ses som den mest lämpade metoden för att bemöta barn i affekt. LÄS MER

  5. 5. Konflikter mellan barn i förskolan : Intervjuer med pedagoger om deras erfarenhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cecilia Lillhage; Florije Andersson; [2021]
    Nyckelord :konflikt; konflikthantering; förskola;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om att studera vilka olika strategier som pedagoger i förskolan använder för att lösa konflikter mellan barnen. Syftet har varit att studera hur konflikter mellan barnen uppfattas och hanteras inom och mellan olika personalgrupper på förskolan. LÄS MER