Sökning: "Lärande organisation vård och omsorg"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Lärande organisation vård och omsorg.

  1. 1. Arbetsrelaterad stress : Stressfaktorer som påverkar enhetschefer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Iman Mohamsson; Camilla Sultan; [2022]
    Nyckelord :enhetschefer; arbete; stress; yrke; hälsochefer; arbetstillfredsställelse;

    Sammanfattning : Arbetsrelaterad stress och utbrändhet har ökat bland chefer på grund av att pressen från ledning gällande effektiviseringar och kostnadsmedvetenhet är stor idag. Budget och resurser är ändliga, därför behöver nya vägar hittas för att fatta de bästa besluten i olika situationer. LÄS MER

  2. 2. Det borde skrivas en avvikelse på avvikelsehanteringen under pandemin : En kvalitativ studie av avvikelsehanteringen under covid-19-pandemin inom särskilda boenden i kommunal regi

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Sanna Bjerneby; Anna Davidsson; [2021]
    Nyckelord :Deviations; deviation reporting; covid-19; municipal nursing homes; organisation culture; systemic improvements; Avikelser; avvikelsehantering; covid-19; kommunala särskilda boenden; organisationskultur; systematiskt förbättringsarbete.;

    Sammanfattning : Coronakommissionen drog 2020 slutsatsen att strukturella samt organisatoriska brister förekommer inom särskilda boenden (Coronakommissionen, 2020). WHO:s (2017) studier inom hälso- och sjukvården visar att misstag ofta beror på bristfälliga system, processer och arbetsförfaranden. LÄS MER

  3. 3. Lärlingshandledning - möjligheter och hinder ur ett handledarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Else Laursen; [2010]
    Nyckelord :Handledning; handledare; lärling; yrkeskunnande; samverkan skola – arbetsliv; arbetsplatsförlagt lärande.;

    Sammanfattning : Handledare för en arbetsplatsförlagd lärlingsutbildning inom vården var positiva till att lärlingar befann sig på arbetsplatsen under längre sammanhängande perioder, dock upplevdes svårigheter med kommunikation och osäkerhet om lärlingarna fått med sig allt vad som krävs för yrket då de varken fick teoretiska omvårdnadskunskaper på arbetsplatsen eller i skolan. Syftet var att ur den handledande vård och omsorgspersonalens perspektiv beskriva möjligheter och hinder vid handledning av lärlingar i gymnasial omvårdnadsutbildning. LÄS MER