Sökning: "Lärare Lindgren"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden Lärare Lindgren.

  1. 1. Lärares didaktiska val : Hur beskrivs och genomförs god skrivundervisning i högstadiets och gymnasiets svenskämne?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Johanna Svenningsson; [2024]
    Nyckelord :svenskämnet; skrivundervisning; didaktiska val; skrivdiskurser; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att belysa hur verksamma svensklärare på högstadiet och gymnasiet uppfattar begreppet ”god skrivundervisning” samt hur deras uppfattningar och didaktiska val kan relateras till Ivaničs (2004; Sturk & Lindgren, 2020, s. 8) skrivdiskurser. LÄS MER

  2. 2. Komplexiteten i begreppet komplexa rörelser : En fenomenografisk studie om komplexa rörelser inom idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Max Nevhage; Mette Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Kunskap; Komplexa rörelser; Idrott och hälsa; Grundskola; Gymnasieskola; Kvalitativa intervjuer; Tolkning;

    Sammanfattning : I vårt samhälle, i vår roll som lärare förväntas vi tolka, förstå samt lära ut dokument som vi inte är delaktiga i att ta fram. I kursplanen för idrott och hälsa förekommer det en del begrepp som kräver tolkning för att förstås och kunna anpassas i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Inkludering genom IKT-verktyg i skrivundervisningen : En kvalitativ studie om några F-3-lärares perspektiv på IKT-verktyg i svenskämnets skrivundervisning, hur den digitala skrivundervisningen inkluderar eleverna, möjligheter och hinder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Nilsson; Elin Lindgren; [2023]
    Nyckelord :IKT-verktyg; inkludering; ASL; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur några F-3-lärare resonerar kring användning av IKT-verktyg i svenskämnets skrivutvecklingsarbete för att inkludera samtliga elever och vilka möjligheter respektive hinder som upplevs med dess användning. Studien genomförs med hjälp av en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogik och dess betydelse för elevers lärande : Lärares erfarenheter av utomhuspedagogik i naturvetenskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Lindgren; Sara Celebija; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; naturvetenskap; lärares erfarenheter; elevers lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka verksamma lågstadielärares upplevelser och erfarenheter av utomhuspedagogik i naturvetenskap och dess betydelse för elevers lärande i årskurs 1-3. Studien syftar även till att undersöka vilka strategier som används av verksamma lågstadielärare vid användning av utomhuspedagogik i naturvetenskap för årskurs 1-3. LÄS MER

  5. 5. Dilemmadiskurser för dialog : En kvalitativ studie om hur lärare pratar om behov och åtgärder i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jonas Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; yrkesspråk; diskurs; behov; åtgärder; samarbete; livsvärld; systemvärld; dilemman.;

    Sammanfattning : Nationella granskningar har visat att svenska elever riskerar att inte få det stöd de behöver i skolan, vilket delvis tillskrivs att lärarnas beskrivningar av elevers svårigheter och behov är undermåliga med felaktiga åtgärder som följd. Vidare visar granskningar att det finns brister i det viktiga samarbetet mellan lärare och elevhälsa, vilket också bidrar till att elever inte får rätt stöd. LÄS MER