Sökning: "Lärare och naturkunskap"

Visar resultat 16 - 20 av 78 uppsatser innehållade orden Lärare och naturkunskap.

  1. 16. Lärare och lärarstudenters uppfattningar kring deras kunskaper om kropp och hälsa i de naturorienterande ämnena ur ett F-3-perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Andersson; Erica Olsson; [2020]
    Nyckelord :biologi; lärare; lärarstudenter; undervisning; uppfattningar om lärares kunskaper inom ämnesområdet kropp och hälsa.;

    Sammanfattning : Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi stött på många fortbildningar i svenska och matematik. Vi har även fått en känsla av att få studenter väljer naturkunskap som inriktning vid Malmö universitet. LÄS MER

  2. 17. Att arbeta med ämnesintegration

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nick Appelqvist; Desirée Ljungdahl; [2020]
    Nyckelord :kunskapsöversikt; ämnesintegration; temabaserat lärande; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : I läroplanen för gymnasiet står det att det är lärarens ansvar att ge eleverna en möjlighet till ämnesövergripande arbete för att reflektera runt yrkeslivets gränsöverskridning (Skolverket, 2011). Som blivande lärare i idrott och hälsa samt naturkunskap ser vi flera gemensamma områden som skulle kunna integreras med varandra. LÄS MER

  3. 18. Elevers socioekonomiska status och dess påverkan i naturkunskapsklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenni Neubert; Sofie Jönsson; [2020]
    Nyckelord :socioekonomisk status; science education; organisationsnivå; naturkunskapsklassrummet; individnivå; gruppnivå; faktorer;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten utgår från vår frågeställning; vad säger forskning om hur elevers sociala klass- och socioekonomiska bakgrund påverkar undervisningen i naturkunskap? Vi redogör också för vår systematiska sökprocess.Utifrån ett systemteoretiskt-inspirerat synsätt på de forskningsstudier vi undersökt, har vi kategoriserat resultaten på tre nivåer; individ-, grupp- samt organisationsnivå, olika faktorer som påverkar naturkunskapsundervisningen. LÄS MER

  4. 19. Läs- och skrivsvårigheter i klassrummet : En kvalitativ studie av insatser för elever med läs- och skrivsvårigheter i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Michaela Ljung; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa, naturkunskap och samhällskunskap uppmärksammar och resonerar kring arbetet med elever med läs- och skrivsvårigheter. De fyra frågeställningar studien är baserad på är: 1. LÄS MER

  5. 20. Att bry sig om sina elever : Empatiska förmågor och gymnasiebetyg

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Martin Karlsson; [2019]
    Nyckelord :empathy; high school students; IRI; teacher-student relationship; academic success; grades;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en bättre förståelse för vilken betydelse lärare har för sina elever. Detta gjordes med hjälp av Interpersonal Reactivity Index (IRI), en skala utvecklad av Davis (1980) för att multidimensionellt kunna mäta empati. LÄS MER