Sökning: "kunskapsöversikt"

Visar resultat 1 - 5 av 464 uppsatser innehållade ordet kunskapsöversikt.

  1. 1. Lärares arbete för att främja språkutvecklingen för elever med språkstörning : En kunskapsöversikt av stödjande insatser för elever med språkliga svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Rebecca Lundblad; Marina Åkesson; [2021]
    Nyckelord :Språkstörning; språklig utveckling; undervisning;

    Sammanfattning : I svensk skola har det blivit vanligt med elever som har någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Denna studie kommer att inrikta sig på varianten språkstörning. I en skola för alla behöver lärare kunskap hur de ska anpassa undervisningen så att den främjar alla elever. LÄS MER

  2. 2. Taluppfattning – något helt grundläggande : En kunskapsöversikt av undervisningsmetoder som främjar taluppfattning i de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Nilsson Boman; Petronella Palmkvist; Emma Lundberg Rigmorsdotter; [2021]
    Nyckelord :Taluppfattning; intervention; tidiga skolår;

    Sammanfattning : Taluppfattning uppmärksammas utifrån forskning och styrdokument som en väsentlig del av matematikundervisningen i de tidiga skolåren. Syftet med denna kunskapsöversikt är att, utifrån en given definition av begreppet taluppfattning som omfattar åtta komponenter, sammanställa exempel på undervisningsmetoder som främjar utvecklingen av elevers taluppfattning. LÄS MER

  3. 3. Grammatikundervisningens betydelse för grundskoleelevers skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Josefin Brundin; Emma Helsing; [2021]
    Nyckelord :Skrivutveckling; grammatik; skrivande; undervisning; förstaspråk L1 .;

    Sammanfattning : Syftet med översikten är att undersöka huruvida grammatikundervisning har någon effekt på elevers skrivande och i sådana fall vilken typ av grammatikundervisning som ger störst effekt. Vi har som utgångspunkt utgått från äldre forskning som visar att grammatik inte har någon effekt på elevers skrivutveckling. LÄS MER

  4. 4. Det offentliga rummets betydelse för bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Jonusas; [2021]
    Nyckelord :bildkonst; offentlig konst; bildundervisning; offentliga rummet;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att lyfta fram den offentliga miljöns betydelse förkreativitet och lärande. Detta gör jag genom att analysera forskning kring hur och på vilket sätt det offentliga rummet kan användas i bildundervisningen. I denna kunskapsöversikt genomfördes en systematisk sökprocess där 9 artiklar valdes ut. LÄS MER

  5. 5. Läshunden i klassrummet : Ett alternativt sätt att lära elever att läsa.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madelene Haavisto; [2021]
    Nyckelord :läshund; läsinlärning; motivation; alternativ undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt handlar om läshundens roll i klassrummet samt vilken inverkan läshunden har vid elevers läsinlärning. Vidare berör denna kunskapsöversikt även huruvida läshunden kan används för att påverka elevers motivation och inställning till att läsa, samt vilka för- och nackdelar forskningen påvisar med att använda läshunden som ett pedagogiskt arbetsverktyg. LÄS MER