Sökning: "Lärare och naturkunskap"

Visar resultat 21 - 25 av 78 uppsatser innehållade orden Lärare och naturkunskap.

  1. 21. Lärare och autonomistödjande beteenden : En observationsstudie i naturvetenskapliga klassrum

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Emma Medin; [2019]
    Nyckelord :Self-determination theory; motivation; autonomi; undervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : Skolans undervisning i naturkunskap är av lågt intresse för eleverna. Motivationen tryter, vilket kan bero på läraren enligt källor. Lärarens sätt att agera och undervisa i klassrummet påverkar elevernas upplevelse av autonomi. LÄS MER

  2. 22. Lärares användande av utomhuspedagogik i naturkunskap och biologi : - mervärden och utmaningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Ida Sundås; [2019]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; mervärden; utmaningar; ämnesintegrering; biologi; naturkunskap; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka högstadie- och gymnasielärares användande av utomhuspedagogik i biologi och naturkunskap. Arbetet undersöker vad lärarna ser för mervärden och utmaningar med utomhuspedagogik samt hur samarbeten ser ut mellan biologi eller naturkunskap och idrottsämnets undervisning utomhus. LÄS MER

  3. 23. Läsförståelse och texttyper i olika läromedel på lågstadiet : Resultatens konsekvenser för specialundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Sundbom; [2018]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Åk 2; Textrörlighet; Texttyper; Läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka vilken typ av textrörlighet som förekommer i arbetsuppgifter i två läsläror och i en NO-bok för åk två och att undersöka vilka typer av texter som bearbetas i de valda läromedlen. Att diskutera hur dessa resultat i sin tur kan påverka specialundervisningens inriktning ingår också i syftet. LÄS MER

  4. 24. Hållbar utveckling i gymnasieskolan - En intervjustudie med lärare om hur de arbetar med ämnet idag, och hur de önskar arbeta framöver

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Jennifer Carlestam; [2018]
    Nyckelord :hållbar utveckling; gymnasieskolan; utbildning för hållbar utveckling; naturvetenskaplig allmänbildning; sustainable development; upper secondary school; education for sustainable development; scientific literacy; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : There are many measures that need to be taken in order to ensure a development that is sustainable. One of them is to educate for a sustainable development and increase the scientific literacy among students. LÄS MER

  5. 25. Sex utan lust till samlevnad. En kvalitativ studie om bedrivande av och problematik i sex- och samlevnadsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Matilda Österdahl; [2018]
    Nyckelord :didaktik; sex och samlevnad; undervisning;

    Sammanfattning : Ämnen kopplade till sexualitet och relationer är populära att diskutera i samhället, och i och med kampanjen ”Metoo” så synliggörs också vikten av kunskap om jämställdhet och respekt. Mycket ansvar ligger på skolan att utbilda demokratiska medborgare med sunda värderingar som kan ta kloka beslut. LÄS MER