Sökning: "Lärarutbildning Malmö högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden Lärarutbildning Malmö högskola.

  1. 1. Lärarstudenter och högskolelärares förhållningssätt till ämnesintegrering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Anderberg; Victoria Thore; [2017]
    Nyckelord :Curriculum; Daily life; Education; Helhet; Integrated; Läroplan; Naturorienterade ämnen; Science; Ämnesintegrerad undervisning; Student; Teacher; Tematisk undervisning; Lärarutbildning;

    Sammanfattning : Traditionally in Swedish schools, science is taught as separate subjects as biology, chemistry and physics. However, in the Swedish curriculum the syllabus for different science subjects looks quite the same, hence our curiosity of how to integrate the subjects with each other. LÄS MER

  2. 2. En jämförelse av skolsystemen i Finland och Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Jennbert; Filipe Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Lärarutbildningen i Sverige; Lärarutbildning i Finland; Ramfaktorteori; Utbildningssystemet i Finland; Utbildningsystemet i Sverige; Utbildningsreformer; PISA; Läroplaner; Läroplansteori;

    Sammanfattning : Följande arbete presenterar en hermeneutisk studie mellan det svenska och det finska skolsystemet. Till studiens hjälp har vi använt oss av ramfaktorteorin av Urban Dahllöf. Vi har fokuserat på vilka yttre faktorer som påverkar lärarrollen i de båda länderna samt vad som gör att Finland rapporterar högre elevresultat än Sverige. LÄS MER

  3. 3. Användande ≠ Kunnighet - En undersökning om MIK som inslag i utbildning

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Åsa Jansson; Maja Kojic; [2017]
    Nyckelord :Digital förmåga; Digitalisering; Fortbildning; Informationssamhälle; Kompetensutveckling; Lärarutbildning; Medie- och informationskunnighet; MIK; Undervisning; Utbildning; Verksamhetsförändring;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar hur den digitala kompetensen ser ut i högstadie- och gymnasieutbildning, både hos lärare och elever, samt hur den kan förstärkas med hjälp av MIK. Undersökningen ämnar ge en inblick i hur lärares situation ser ut för att belysa deras behov av kontinuerlig fortbildning i ett alltmer digitaliserat samhälle. LÄS MER

  4. 4. Lyssna en osynlig aspekt av ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anette Kågesson; Annika Pettersson; [2017]
    Nyckelord :lyssna; lärare; skolämnet svenska; undervisning; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Det här arbetet började som ett allmänt intresse för hur vi lyssnar på varandra. Eftersom vi är lärare så blev intresset riktat mot skolan och så småningom mot ämnet svenska i skolan vars ena aspekt är Lyssna. Lyssna är enligt litteraturen den aspekt som får minst utrymme i ämnet svenska. LÄS MER

  5. 5. Lärande och undervisning i matematik i särskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pamela Karlsson; [2017]
    Nyckelord :lärande; matematikundervisning; särskolan; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Ett steg i utvecklingen av den egna professionen och därigenom främja elevers lärande är attreflektera kring sina egna uppfattningar och erfarenheter samt att bli medveten om hur andratänker och gör (Forsmark, 2009). Särskoleverksamheten har kritiserats för att vara alltföromsorgsfokuserad samtidigt som det pedagogiska arbetet och lärarkompetensen inomverksamheten har framhållits som betydelsefull för elever med utvecklingsstörning (Berthén,2007). LÄS MER