Sökning: "Lärstilar Gardner"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Lärstilar Gardner.

  1. 1. Gitarrister - lika men olika

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Gabriel Hjelm; Peter Sundin; [2014-07-16]
    Nyckelord :figuralt och formellt tillvägagångssätt; musikalisk-rytmisk intelligens; inlärningsstilar; individuella läroprocesser; mångfald; flexibilitet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur erfarna gitarrister utvecklas och lär sig att spela sitt instrument, synliggöra olika individuella kompetenser och lärstilar samt visa på vilka konsekvenser detta får i rollen som musiker, men också som pedagog. Frågeställningarna handlar om hur olika gitarrister lär sig sitt instrument utifrån ett figuralt eller formellt tillvägagångssätt med anknytning till musikalisk- rytmisk intelligens, vad som händer när man övar utifrån sina minst utvecklade kompetenser och varför det är bra att som pedagog och musiker känna till olika lärstilar. LÄS MER

  2. 2. Smart på olika sätt : Jämförande studie hur två skolor arbetar efter Howard Gardners lärteori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mikaela Ermén Luterkort; Mikaela Monfors; [2011]
    Nyckelord :pedagogik; grundskolan årskurs nio; Howard Gardner; individanpassad undervisning; lärstilar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om och i sådant fall hur fyra lärare använder sig av Gardners lärteori i undervisningen på två skolor. Skolan A är en profilskola som enligt hemsidan och rektorn medvetet arbetar efter psykologen Howard Gardners teorier om de nio intelligenserna, det vill säga olika typer av kognitiva förmågor. LÄS MER

  3. 3. Lärstilar

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Annelie Lundblad; Petra Rasmusson; [2011]
    Nyckelord :Individualisering; intelligenser; lärstilsmodeller; pedagogiska verktyg.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att se om en grupp utvalda lärare med respektive utan pedagogisk utbildning använder sig av pedagogiska verktyg i undervisningen. Vi har genomfört observationer i klassrummen för att därigenom lättare kunna se sammanhangen när intervjuerna sedan genomfördes. LÄS MER

  4. 4. Lärstilar i praktiken. En ny chans för elever på en vuxenutbildning?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Cathrine Evertsson; Jeanette Westler; [2010-09-09]
    Nyckelord :lärstilar; sociokulturellt perspektiv; hjärnforskning; Dunn Dunns lärstilsmodell; Gardner; specialpedagogik; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Syfte: Vi vill ta reda på om det verkligen går att möta de olika lärstilarna hos vuxna och om elever som misslyckats i grundskola och gymnasium kan lyckas bättre om de får arbeta lärstilsinriktat. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger möter vuxna inlärare med skolsvårigheter och vad det resulterar i för eleverna i en verksamhet som utgår från Dunn & Dunns lärstilsmodell. LÄS MER

  5. 5. "Ja, det blir en liten klick varje dag!" - Om estetiska uttrycksformer i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cecilia Jönsson; Linda Nagel; [2010]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; estetiska uttrycksformer; Gardner; lärstilar;

    Sammanfattning : Syftet med vår kvalitativa undersökning är att kartlägga estetiska uttrycksformer i undervisningssammanhang. Vi formulerade följande problemställningar; hur definierar verksamma pedagoger begreppet estetiska uttrycksformer, hur använder verksamma pedagoger estetiska uttrycksformer i sin undervisning samt hur uppmärksammar verksamma pedagoger de estetiska lärprocesserna? Genom våra semistrukturerade intervjuer fann vi att begreppet estetiska uttrycksformer definieras som praktiska moment där motorik och sinne samspelar. LÄS MER