Sökning: "Lågstadiet"

Visar resultat 26 - 30 av 823 uppsatser innehållade ordet Lågstadiet.

  1. 26. Vilken betydelse har läxor i matematik för elever i lågstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jasmine Nilsson; Patricia Johnsson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; läxor; lågstadiet; lärande; betydelse;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 27. Läsutveckling hos nyanlända elever : En kvalitativ studie av lärarens arbete för att utveckla nyanlända elevers läsning i svenska språket i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Silva Almousa; Sarah Muwafaq Saleh Al-Janabi; [2023]
    Nyckelord :anpassning; läsutveckling; likvärdig utbildning; nyanlända elever.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att närmare undersöka hur lärare i årskurs1-3 arbetar för att främja läsutveckling hos nyanlända elever. Studiens syfte inkluderade även att analysera vad lärare i årskurs f-3 anser om nyanlända elevers läsutveckling. Studien baseras semistrukturerade intervjuer med fem lärare i årskursf-3. LÄS MER

  3. 28. Analog- eller digital skrivundervisning i lågstadiet? : En studie om hur lågstadielärares förhållningssätt till att undervisa analogt- och digitalt skrivande kan förklaras utifrån ramfaktorteorin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Martin Strömqvist; Olle Willen; [2023]
    Nyckelord :Digitalt- och analogt skrivande; Förhållningssätt; Ramfaktorteorin; Lågstadielärare; Intervju;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 29. Bilderböcker och elevers läsförståelse : En litteraturöversikt om bilderbokens påverkan på läsförståelsen hos lågstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Bernström; Moa Hedlund; [2023]
    Nyckelord :Bilderbok; Läsförståelse; Strategier; Lågstadiet; F-3; Semiotik;

    Sammanfattning : Den här litteraturöversikten redogör för forskning kopplat till läsförståelseutvecklingen utifrån läsning av bilderböcker hos elever i lågstadiet. Syftet är att lyfta olika strategier som elever använder sig av när de tillgodogör sig innehållet i bilderböcker. LÄS MER

  5. 30. Kontrastera mera i programmeringsundervisningen : En learning study om hur lärare på lågstadiet kan designa undervisning som utvecklar elevers förståelse för sekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Natalie Bäverholt; [2023]
    Nyckelord :programmering; stegvisa instruktioner; variationsteori; learning study; undervisningsdesign;

    Sammanfattning : Programmering är en relativt ny del av den svenska skolans läroplan och forskning visar att lärare känner osäkerhet över såväl lektionsinnehåll som design. Enligt rådande läroplan ska elever i årskurs 1–3 ges möjlighet att utveckla förståelse för entydiga stegvisa instruktioner. LÄS MER