Sökning: "Laborativt material utifrån lärarperspektiv"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Laborativt material utifrån lärarperspektiv.
1. Ett lärarperspektiv på en laborativ matematikundervisning med fokus på area-begreppet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Undervisning i matematik präglas till stor del av traditionella undervisningsformer som styrs av läroböcker vilket kan hämma elevers förståelse för ämnet. Syftet med forskningen är att presentera lärares användning av laborativt material i matematikundervisningen med fokus på area-begreppet, hur materialen används, till vilket syfte de används och hur lärare uppfattar att elevers förståelse påverkas. LÄS MER
2. Laborativ matematik i grundskolan : Ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/MatematikSammanfattning : Syftet med denna studie är undersöka hur lärare arbetar med laborativt material, vilken inställning de har till arbete med laborativt material och i vilket syfte de använder det. Studien utgår från två frågeställningar; Hur arbetar lärare med laborativt material inom matematikämnet i grundskolan? På vilket sätt anser lärare att laborativt material främjar inlärningen i och förståelsen för ämnet? I denna studie har två datainsamlingsmetoder använts för att undersöka mina frågeställningar, metoderna är enkäter och intervjuer. LÄS MER
3. Språkanvändning i matematikundervisning- utifrån lärarens pespektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningI denna studie undersöks hur några lärare ser och använder språk i matematikundervisning. Genom studien undersöks hur matematiska begrepp och kommunikation används i matematikundervisning för att stödja elevers lärande av ämnet utifrån ett antal lärarens perspektiv. LÄS MER
4. Laborativt material i den tidiga matematikundervisningen : En studie utifrån ett undervisnings- och lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Resultatet från de internationella studierna TIMSS (2011) och PISA (2012) visar att svenska elevers matematikkunskaper försämrats över tid. Detta i relation till övriga deltagande länder. Vanligen präglas matematikundervisningen av få inslag av variation och läroboksstyrd undervisning dominerar. LÄS MER
5. Laborativ matematikundervisning : Ett steg mot ett mer lustfyllt lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Matematik och matematisk statistikSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka det laborativa arbetssättet i skolan utifrån ett lärarperspektiv. När och hur kan man använda laborativa material för att förbättra matematikundervisningen? Vi har försökt att besvara dessa frågor med hjälp av lärarintervjuer. LÄS MER