Sökning: "Learning Center"

Visar resultat 11 - 15 av 287 uppsatser innehållade orden Learning Center.

  1. 11. Physiology-Guided Machine Learning for Improved Reliability of Non-Invasive Assessment of Pulmonary Hypertension

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för medicinsk teknik

    Författare :Frida Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Pulmonary Hypertension; pulmonary hypertension; improving; physiological-guided; machine learning; neural networks; NN; artificial neural networks; non-invasive; PH; tricuspid regurgitation; peak tricuspid regurgitation velocity; tricuspid regurgitation velocity; right ventricular systolic pressure; VGG16; Unet; TR-CNN; CNN; pulmonell hypertension; förbättra; fysiologisk-guidning; neurala nätverk; trikuspidal regurgitation; maximal trikuspidal regurgitation; icke-invasivt;

    Sammanfattning : Diagnosing pulmonary hypertension (PH) with right heart catheterization (RHC) is associated with a risk for complications and high expenses, leading to late diagnoses [1]. Transthoracic echocardiography can be used to assess non-invasive indicators for PH such as right ventricular systolic pressure (RVSP), which can be estimated by combining the peak tricuspid regurgitation velocity (TRV) with the estimated right arterial pressure (RAP). LÄS MER

  2. 12. Augmented Reality-spel för att motverka social isolering

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Egil Österlind; Axel Ingelsson Fredler; [2023]
    Nyckelord :Augmented Reality; Intellectual Disability; Autism; Development of social interactions; Adult individuals; Social isolation; Augmented Reality; Intellektuell funktionsnedsättning; Autism; Utveckling av sociala interaktioner; Vuxna individer; Social Isolering;

    Sammanfattning : hälsotillstånd. Individer med intellektuell funktionsnedsättning, autism, eller båda nedsättningar, har ofta högre risk att hamna i social isolering än individer utan dessa funktionsnedsättningar. LÄS MER

  3. 13. Fritidshemmets lokaler : lokalernas betydelse för lärande i fritidshemmet utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Veronika Ertas; Madeleine Palmqvist; [2023]
    Nyckelord :Lärande; lokaler; kommunikation; samverkan; sociala sammanhang; mediering; redskap; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Förutsättningar för att skapa lärande i fritidshemslokaler som delas med skolan är ett outforskat område, däremot finns en hel del artiklar och rapporter som belyser miljön och platsens betydelse på fritidshemmet. Fritidshemmet är en plats som ska rymma stora barngrupper i lokaler som många gånger inte lever upp till de rum och ytor fritidshemmet borde ha i relation till antalet barn. LÄS MER

  4. 14. Digitala verktyg som hjälpmedel till samspel, lärande och sociala relationer inom fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Albin Björklund; Isabella Arnemark; [2023]
    Nyckelord :Barn; digitala verktyg; fritidshem; samspel; sociala relationer;

    Sammanfattning : I den här studien vill vi se hur användningen av digitala verktyg ser ut i olika fritidshem inomett visst geografiskt område. En annan intressant aspekt i detta ämne är att titta på hur dedigitala verktygen används i fritidsverksamheten. LÄS MER

  5. 15. Skolans basämnen inom fritidshemmet : Vad säger lärarna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jakob Marklund; Kaan Saygin; [2023]
    Nyckelord :After-school center; community; situated learning; basic subjects; collaboration.;

    Sammanfattning : The study focuses on how different after-school centers in Stockholm work with the school's basic subjects, Swedish, mathematics and English, within their activities, as well as how the after-school teachers view it. The study was done using a qualitative method and semistructured interviews with four different after-school teachers from four different schools. LÄS MER