Sökning: "Ledarskap i idrott och hälsa"
Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden Ledarskap i idrott och hälsa.
1. "Framför allt handlar det om att skapa relationer" : En kvalitativ intervjustudie om hur idrottslärare arbetar för att skapa en inkluderande lärmiljö för alla elever
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att studera inkluderingsarbete från ett idrottslärarperspektiv, för att ge en bild av hur arbetet med inkludering ser ut och vilka utmaningar lärarna ställs inför. Detta för att bidra med kunskap om hur en god lärmiljö skapas så att fler elever kan ges möjlighet att uppnå kunskapskraven. LÄS MER
2. Akademiskt ledarskap : Studenters upplevelser av ledarskap och dess innebörd inom en idrottslärarutbildning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Lärare är en av de viktigaste skolrelaterade faktorerna angående elevers akademiska lärande. Akademiskt ledarskap inom lärarprofessionen har enligt tidigare forskning en väsentlig del i elevers skolresultat. LÄS MER
3. Hur hanteras idrottsrelaterade skador i undervisningen? : En didaktisk utmaning i idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Rörelse är en grundpelare för människors välmående och hälsa, dock har studier visat en expansion av skador kopplat till fysisk aktivitet. Då fysisk aktivitet är en väsentlig del av ämnet idrott och hälsa var syftet med denna studie att undersöka hur lärare hanterar skador i deras undervisning samt vilka didaktiska utmaningar skador kan medföra. LÄS MER
4. Hur idrottsläraren konstruerar begreppet motivation : En kvalitativ intervjustudie med idrottslärare
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka begreppet motivation ur ett lärarperspektiv och dess betydelse för ämnet idrott och hälsa. För att svara på syftet användes frågeställningarna Hurkonstruerar idrottslärare begreppet motivation? Och Hur speglar idrottslärarens syn påmotivation deras arbete i praktiken? Studien genomfördes med ett socialkonstruktivistiskt teoretiskt ramverk tillsammans med entematisk analys. LÄS MER
5. “If you come in with a kind of relaxed, happy, positive attitude I feel like it reflects on the kids.” - En kvalitativ intervjustudie om idrottslärares resonemang kring deltagande och motivation
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker idrottslärares resonemang kring skapandet och upprätthållandet av deltagande och motivation. Syftet med studien är att nå en förståelse för vad idrottsläraren anser och upplever som viktigt i sin yrkesroll för att eleven ska fortsätta intressera sig för ämnet idrott och hälsa. LÄS MER