Sökning: "Lgr 69"

Visar resultat 36 - 40 av 48 uppsatser innehållade orden Lgr 69.

  1. 36. Kreativitet i äldre, nuvarande och kommande läroplan för grundskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Roger Sjunner; [2009]
    Nyckelord :Lpo 94; Lgr 80; Lgr 69; Lgr 62; läroplan för grundskolan; kreativitet; skapande;

    Sammanfattning : Sveriges regering kommer att presentera ett förslag till ny läroplan för grundskolan som ska börja gälla läsåret 2011/2012. Syftet med denna uppsats är att utreda begreppet kreativitet och sätta det i relation till den nya läroplanen, för att försöka förutsäga i vilken omfattning kreativitet och skapande kommer att få utrymme i denna. LÄS MER

  2. 37. På tal om bedömning : En kritisk diskursanalys

    Magister-uppsats, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete

    Författare :Sanna Wettergren; [2009]
    Nyckelord :Bedömning; skriftliga omdömen; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur fenomenen omdömen och bedömning konstrueras; i en lärardiskurs, i diskursen i skriftliga omdömen samt historiskt i styrdokumenten Lgr 69, Lgr 80 och Lpo 94. För att studera hur fenomenen omdömen och bedömning konstrueras har kritisk diskursanalys använts. LÄS MER

  3. 38. Läxfrågan i relation till elevers rätt till en likvärdig utbildning. En analys av litteratur och läroplaner.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ami Andersson; Therés Wadstedt; [2009]
    Nyckelord :läxor; likvärdig utbildning; social bakgrund; uppv;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet är att belysa och problematisera hur man i svenska styrdokument idag och över tid ser och har sett påläxor som arbetsmetod. Vidare är syftet att med hjälp av tidigare forskning utröna huruvida argument för respe-ktive mot användning av läxor kan knytas till en diskussion om likvärdighet och elevers skilda uppväxtvillkor. LÄS MER

  4. 39. Individen i centrum! : En diskursanalytisk studie av individframställningen i läroplanerna från 60-talet till 90-talet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Dounya Hayyoun; [2009]
    Nyckelord :individual; school-curriculum; discourse; monoculture; multiculture; interculture; individ; läroplan; diskurs; monokultur; mångkultur; interkultur;

    Sammanfattning : The purpose of this paper was to look into how the individual has been portrayed in the different curriculums for Swedish compulsory school from the 60’s to the 90’s. This was done in order to see what type of discourse –monocultural- multicultural- or intercultural- the understanding of the individual has led to. LÄS MER

  5. 40. Det var…en tysk, en svensk och en tiger… Svenska eftergifter mot Tyskland under Andra världskriget – en läromedelsanalys

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Pernilla Månsson; Kristofer Rönström; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbete är en läromedelsanalys som baseras på svenska historieläroböcker för årskurs åtta och nio på högstadienivå. Arbetets innehåll behandlar svensk neutralitet och svenska eftergifter mot Tyskland under Andra Världskriget. LÄS MER