Sökning: "Linda Engqvist"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Linda Engqvist.

  1. 1. Erfarenheter med arbetet som speciallärare i matematik : Förväntningar och utmaningar i yrket – en professionsteoretisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cecilia Runesson; Linda Engqvist; [2022]
    Nyckelord :professional role; profession; qualitative interviews; survey; grounded theory; Special Education teacher in mathematics; experiences; status; control; yrkesroll; profession; kvalitativa intervjuer; enkät; grounded theory; speciallärare matematik; erfarenheter; status; styrning g;

    Sammanfattning : The aim for this study is to describe what previous work-related experiences Special Education teachers in mathematics have about their professional role and how these experiences can be understood based on professional theories. The focus with these professional theories is to observe the status of the occupation and two different ideal-types of control of the profession. LÄS MER

  2. 2. Skriftliga räknemetoder : Hur de kan bearbetas i matematikundervisningen i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Linda Engqvist; [2015]
    Nyckelord :skriftliga räknemetoder; matematikundervisning; beräkning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få djupare förståelse och kunskaper om hur skriftliga räknemetoder kan presenteras och bearbetas i matematikundervisningen. För att tillägna sig förståelse och kunskaper om detta fenomen genomfördes kvalitativa, semistrukturerade intervjuer bland lärare som har erfarenhet av att undervisa årskurs 3. LÄS MER

  3. 3. Går det att förena nytta med nöje? : Vilken betydelse matematikspel har för lärandet i årskurs 1-3 utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Linda Engqvist; [2015]
    Nyckelord :Matematikspel; matematikundervisning; arbetsmetod; matematisk inlärning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vad olika typer av spel anses ha för betydelse i matematikundervisningen i årskurs 1-3 ur lärares perspektiv. I studien har fem aktiva lärare i årskurs 1-3 intervjuats. Resultatet visar bland annat att spel kan stödja inlärningen inom de flesta matematiska områden. LÄS MER