Sökning: "Matematikspel"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet Matematikspel.

  1. 1. Digitala matematiksspels påverkan på kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Mimmi Grip; David Siöland; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Digitala verktyg tar en alltmer betydande roll i svenska matematikklassrummet, och digitala matematikspel blir därför av ett intresse. Syftet med kunskapsöversikten är att kritiskt granska om huruvida digitala matematikspel kan främja kunskapsutvecklingen hos elever inom området aritmetik i årskurserna 4-6. LÄS MER

  2. 2. Elevernas motivation till det moderniserade klassrummet : En kvantitativ studie om elevers motivation till digitala matematikspel i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Hansen; Priscilla Marin-Scheiber; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Matematik; elever; motivation; Inre och yttre motivation;

    Sammanfattning : Samhället blir alltmer digitaliserat och i och med det blir det mer angeläget att använda digitala verktyg i undervisningen. Tidigare studier visar även på att digitala verktyg i undervisningen kan öka elevers motivation och enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet ska elever ges tillfällen för att använda digitala verktyg i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Digitalt spelbaserat lärande i matematikundervisning : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Hammar; [2022]
    Nyckelord :digitalt spelbaserat lärande; matematik; motivation; elevutveckling; digitala spel;

    Sammanfattning : Digitalt spelbaserat lärande är ett aktuellt och växande fenomen som integreras i allt fler ämneni skolan. I denna översikt undersöks digitalt spelbaserat lärande koncentrerat till ämnet matematik. För att ge en nyanserad bild av forskningsfältet används artiklar med olika perspektiv på digitalt spelbaserat lärande i matematik. LÄS MER

  4. 4. Lärospel om klockan : En studie om ett lärospels påverkan på elevers kunskapsnivå, samt en inblick i dess påverkan på intresse, motivation, engagemang och fokus

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Amanda Broman; Nathalie Tuovinen; [2021]
    Nyckelord :Lärospel; spelbaserad undervisning; klockan; matematikspel; lågstadiet;

    Sammanfattning : Det är idag svårare att undervisa och motivera elever på traditionella sätt (Simpson & Clem 2008). Däremot passar lärospel bättre dagens generations vanor och intressen (Fu & Yu 2006). Bakgrunden berör grundläggande information om lärospel, följt av områdena kunskap, intresse, motivation, engagemang och fokus. LÄS MER

  5. 5. Digitala matematikspel som läromedelMed vilka syften används digitala matematikspel i undervisningen.

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Max Lindborg; Javad Beyge; [2021]
    Nyckelord :Digital games; Mathematics teaching; Primary school; Digitala spel; Matematikundervisning; Grundskolan;

    Sammanfattning : Today's school has become more and more digital the last years which means that schools have more access to digital tools than before. For example, digital games are something that is used frequently during mathematic classes. LÄS MER