Sökning: "Linnea Brink"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Linnea Brink.

  1. 1. Litteraturens roll i gymnasieskolan - En intervjustudie om svensklärares litteraturval

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Linnea Brink; [2022]
    Nyckelord :Litteraturval; bildning; litteratursyn; gymnasieskolan.; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Litteratur är en del av kärnan i svenskämnet. Det fastställs av Skolverkets ämnesplan för svenska (Gy11). Vilken litteratur som ska läsas regleras dock inte och lärare har därmed stort svängrum i valet av litteratur. Jag undersöker hur lärare genomför urvalet och i fokus står teman som litteratursyn och bildning. LÄS MER

  2. 2. Påverkas tonen i VD-ordet av bolagets lönsamhet?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linnea Bohlen; Rasmus Brink Nilsson; Miran Ahmad; [2022]
    Nyckelord :CEO-letter; Optimism; Fair picture; Voluntary disclosure; Profitability; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att utröna om VD-ordet förmedlar en rättvisande bild av bolagets finansiella ställning genom att undersöka om tonläge skiljer sig beroende på finansiell prestation. Teori: Legitimitetsteorin, Impression Management och Institutionell teori Metod: Studien använder en kvantitativ metod där sjuttiosex bolag på Stockholm Mid Cap undersöks. LÄS MER

  3. 3. Hur ofta får elever vara med och bestämma? : En kvalitativ intervjustudie om hur elever ser på sin delaktighet och inflytande på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linnea Akinder; Sandra Brink; [2017]
    Nyckelord :Fritidshem; delaktighet; inflytande; kvalitativ intervjustudie; demokrati; barnperspektiv; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att få en överblick över hur barn ser på sin delaktighet och sitt inflytande i verksamheten på fritidshemmet. En kvalitativ intervjustudie har genomförts på elever i årskurs tre samt elever i förskoleklass. LÄS MER