Sökning: "Malmö högskola C uppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden Malmö högskola C uppsats.

  1. 1. Tre år och sedan ut

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dalal Esho; Erik Deliér; [2016]
    Nyckelord :Felval; Doxa; Studievägledning; Gymnasium; Careership;

    Sammanfattning : Författarna undersöker i denna C-uppsats hur studie- och yrkesvägledare ser på den treåriga gymnasieskolan utifrån frågeställningarna: Hur ser studievägledarna på elevers förutsättningar att göra ett tillfredsställande gymnasieval? Hur ser studievägledarna på gymnasieskolans flexibilitet i fråga om att hantera felval? Vilka uppfattningar finns bland studievägledare om fördelar och nackdelar med en längre gymnasietid än tre år?Studien är utförd med en kvalitativ metod och resultatet analyseras med hjälp av careershipsteorin kompletterad av Bourdieus begrepp doxa. Resultatet visar att vägledarna anser att det är svårare för praktiskt sinnade elever att ta sig igenom gymnasiet på ett tillfredsställande vis samt att gymnasieexamen anses mer av ett självändamål bland vägledare på gymnasiet än på Komvux. LÄS MER

  2. 2. Hur man gör praktiska övningar till en integrerad del av historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magnus Lundstedt; [2016]
    Nyckelord :Historia; historiemedvetenhet; rollspel; historiska begrepp; praktiskt arbete;

    Sammanfattning : SammanfattningMitt arbete i skolan i ämnet historia har ofta utgått från textbehandling som arbetsmetod. Detta kan jag som lärare uppleva som oinspirerande och enformigt, och liknande respons har jag fått från elever. LÄS MER

  3. 3. Grupparbete eller individuellt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Brith Fryklund; [2016]
    Nyckelord :andraspråksinlärare; grupparbete; individuellt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilket arbetssätt som är effektivast av grupparbete och individuellt arbete för andraspråksinlärare (L2-inlärare) vid explicit grammatikinlärning. Uppsatsen består av blandade metoder, en kvantitativ studie som jämför de båda pedagogiska arbetssätten; grupparbete och individuellt arbete bland vuxna andraspråksinlärare som studerar sfi. LÄS MER

  4. 4. Intentionsorienterad Design

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Henrik Olsson; [2015]
    Nyckelord :ProvoTing; Produktdesign; Provotyper; Kritisk Design; Co-design; Designfilosofi; Stress; Socio-psykologi; Deltagande designprocess; Berättarteknik; Argumentation;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats är ett resultat av ett examensarbete som fokuserat på design som är kritisk till industrins agenda för att producera en produkt. Den är kritiskt till produktdesignerns roll som bunden till att leverera vad marknaden säger sig önska. LÄS MER

  5. 5. Barn och Ungdomar med intellektuella funktionsnedsnedsättningars upplevelse av delaktighet

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Ingrid Bergh; [2015]
    Nyckelord :Empowerment; LSS; Pict-O-Stat; Quantitative method; Qualitative method;

    Sammanfattning : Vikten av barns och ungdomars delaktighet är centralt i samhällsinsatser och forskning, samtidigt som avsaknad av mätmetoder av upplevelsen lyfts fram.Syftet med denna c-uppsats har varit att genomföra en undersökning av intellektuellt funktionsnedsatta barns och ungdomars upplevelser av social delaktighet utifrån deras perspektiv, dvs. LÄS MER