Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Sjuksköterskors upplevelser av att vårda patienter i behov av palliativ vård : En litteratursammanställning av vetenskapliga artiklar
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Palliativ vård definieras som hälso- och sjukvård med målsättning att lindra lidande och främja hälsa. Den palliativa vården är komplex och innefattar såväl psykiska som fysiska omvårdnadsbehov, vilket förutsätter att sjuksköterskan erhåller kunskap och ett gott professionellt förhållningssätt. LÄS MER
2. Faktorer som påverkar patientens upplevelse under magnetresonanstomografi
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Röntgensjuksköterskan möter ett flertal patienter i sin profession som ska genomgå en magnetresonanstomografi (MRT). En MRT är en modalitet som används för att framställa diagnostisk information av kroppens olika organ och funktion utan joniserande strålning. LÄS MER
3. Registered Nurses Experiences of the Care for Persons with Dementia Expressing their Sexuality
Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : .... LÄS MER
4. Förskolegården som undervisningsmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Utevistelse är en självklar del inom förskolan. Vi vill i denna kvalitativa studie synliggöra hur förskolegården kan fungera som en pedagogisk resurs till pedagoger som har som syfte att bedriva undervisning på förskolegården. Vi använder oss av sociokulturellt perspektiv och miljöpsykologi som teoretiska utgångspunkter. LÄS MER
5. Klassrumssituationers påverkan på frågor i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie var att redogöra för vilken typ av frågor som läraren, under matematikundervisningen, ställer beroende på vilken klassrumssituation som råder. Vi ville undersöka om det fanns några skillnader eller likheter kring användningen av frågor beroende på om läraren befinner sig i en helklassundervisning jämfört med om läraren befinner sig tillsammans med enskilda elever under det enskilda arbetet. LÄS MER