Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Patientens upplevelser av distriktssjuksköterskans uppföljning efter obesitasoperation : "Distriktssköterskan fokuserar på diabetes när jag fokuserar på andra problem"

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Niclas Björnfot; Maria Högfeldt; [2017]
    Nyckelord :fetma; livsstilsförändringar; stöd; uppföljning; obesitasoperation; diabetes;

    Sammanfattning : Livsstilsrelaterad ohälsa drabbar allt fler i form av övervikt eller fetma med diabetes, högt blodtryck, ledvärk, ökad infertilitet och sömnapné som följd. Operation av fetma (obesitasoperation eller bariatrisk kirurgi) har de senaste åren vetenskapligt bevisats som en effektiv behandlingsmetod men studier visar samtidigt behov av långsiktig, god uppföljning. LÄS MER

  2. 2. Klarar tidningen det digitala trycket? : En enkätstudie om tidningsföretagens framtida möjligheter

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomi

    Författare :Joacim Lindgren; Mia Maria Björnfot; [2013]
    Nyckelord :Tidningsdöden; komplement-substitut; betalväggar; nyhetsbranschen; prissättning; värdeskapande journalistik; betalningsvilja; affärsstrategi;

    Sammanfattning : Vi startade vår studie med en vilja att ta reda på hur tidningsföretagen ska göra för att hantera förändringsprocessen som sker inom tidningsbranschen just nu. Upplagorna för papperstidningarna sjunker och många tidningar tvingas säga upp personal för att finansiera verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Montessoripedagogik för tonåringar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Björnfot; [2013]
    Nyckelord :Montessoripedagogik; högstadiet; lärandemiljö; elevers arbetsmiljö; lärarrollen;

    Sammanfattning : Dr Maria Montessori bedrev aldrig någon egentlig forskning på elever äldre än tolv år, ändå finns det idag flera skolor som bedriver Montessoriundervisning för elever på högstadiet. Själva kärnan i hennes pedagogik är att undervisningen ska baseras på barn och ungdomars olika utvecklingsfaser, något hon kallade för sensitiva perioder. LÄS MER