Sökning: "attityd komponenter"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden attityd komponenter.

  1. 1. Vitt snus i identitetens ljus : En kvantitativ studie om aspekter som påverkar konsumenters upplevelse av vitt snus

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Freja Frisk; Vendela Jurland; [2023]
    Nyckelord :vitt snus; kontroversiella produkter; gruppidentitet; marknadsföring; design; konsumentkultur;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker konsumenters attityd till vitt tobaksfritt snus. Studien identifierar vilken signifikans marknadsföring, konsumentkultur och produktspecifika attribut har i relation till konsumentens uppfattning av produkten i fråga. LÄS MER

  2. 2. Attityder till fysisk aktivitet hos personer med psykisk ohälsa : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

    Författare :Lisa Berglund; Ellinor Östlin; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; attityder; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är associerat med ett flertal fysiska sjukdomar. Dessa beror ofta på en ohälsosam livsstil, som påverkas av olika faktorer såsom fysisk inaktivitet. LÄS MER

  3. 3. ”Att hålla normen” : En tvärsnittsstudie om vilka uppfattningar människor har avseende fysisk aktivitet och hälsa i ett bostadsområde med låg socioekonomisk status

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Maija Janusa; [2022]
    Nyckelord :socioekonomisk status; fysisk aktivitet; hälsa; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Enligt tidigare forskning är de lägre socioekonomiska grupperna mindre fysiskt aktiva och ojämlikheter i hälsa ses som ett problemområde. Då det främst har varit fokus på kvantitativa resultat, finns det få studier som undersökt vad personerna som bor i liknande områden själva tycker om hälsa och fysiska aktiviteter. LÄS MER

  4. 4. Det återkommande problemet : En kvalitativ studie om konsumenters returbeteende

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Lars Schröder; Dardan Januzi; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; return; attitude; return behavior; reverse logistics; e-handel; returer; attityd; returbeteende; omvänd logistik;

    Sammanfattning : E-commerce has increased gradually and continues to increase in both the global and Swedish markets. Shopping online has never been easier, where time savings along with a lower price makes it tempting to order products online. But the ever-increasing orders should not only be delivered to the consumer, in many cases they will also be returned. LÄS MER

  5. 5. Consumption of sustainable food products : A study of the Sustainable purchase perception matrix and Sustainable lead consumers; A life cycle assessment of BäR smoothie

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Cecilia Melén; Mirea Wolff; [2021]
    Nyckelord :Compromise; Confidence; WTP; PCE; Sustainable lead consumer; Sustainability marketing; Scepticism; Life cycle assessment; LCA; Environmental impact; Global warming; Eutrophication; Primary energy use; Smoothie; Kompromiss; Självförtroende; WTP; PCE; Hållbar marknadsföring; Skepticism; Livscykelanalys; LCA; Miljöpåverkan; Global uppvärmning; Övergödning; Primärenergianvändning; Smoothie;

    Sammanfattning : Part 1 The scientific community has identified an attitude-action gap for demographic and psychographic variables when studying sustainable purchase behaviour. By focusing on what happens during the purchase instead of the purchaser, this cross-sectional study aims to understand sustainable purchase behaviour when consumers purchase sustainable food. LÄS MER