Sökning: "Marketing Investment"

Visar resultat 1 - 5 av 191 uppsatser innehållade orden Marketing Investment.

  1. 1. Is Everyone Uninformed? A study of the relationship between profitability and IPO underpricing

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för finansiell ekonomi

    Författare :Niklas Willén; Jacob Jannering; [2023]
    Nyckelord :IPO Underpricing; IPO; Profitability; Information Asymmetry; Accounting Fundamentals;

    Sammanfattning : In this paper, we investigate the explanatory power of profitability on IPO underpricing through the lens of information asymmetry over different time paradigms. We find that although profitability does not have an impact on IPO underpricing in general, during the time paradigm of 2001 to 2010 it has a positive significant impact- highlighting the necessity to account for variations over time. LÄS MER

  2. 2. Motiv bakom spårvägssatsningen i Lund

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Hugo Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Tramway; transport planning; accessibility; place identity; place branding; growth; and sustainable development; Spårväg; transportplanering; tillgänglighet; platsidentitet; platsmarknadsföring; tillväxt och hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt spårvägsprojektet i Lund utifrån fokuset platsmarknadsföring, tillgänglighet, tillväxt och hållbar utveckling. Den har även fokuserat på motiven bakom spårvägen. Studien gör detta genom en kvalitativ forskningsmetod, där en textanalys har utförts av Lunds kommuns planeringsdokument. LÄS MER

  3. 3. The impact of green taxes on waste reduction – A case study of the impact of two Spanish taxes to support the transition to a Circular Economy

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Lucía Cañas Rivera; [2023]
    Nyckelord :Circular Economy; Green Taxes; Landfill; LRSC; Plastic; SMEs; Waste;

    Sammanfattning : The current global waste problem presents significant challenges worldwide, and Spain is no different. Factors such as rapid urbanization, population growth, intensive agriculture, linear production models, and changing consumption patterns contribute to the upward trend in waste generation. LÄS MER

  4. 4. Comparing the Return on Investment of Search Engine Optimization and Pay-Per-Click marketing : Developing a model to forecast the ROI of SEO based on the SOSTAC Planning System

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Qvintus Björnfot; Martin Dehlin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Finfluencers och Gen Z : En kvalitativ studie av hur finfluencers kan påverka den digitala generationens investeringsbeslut

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Felix Lindström; Wilhelm Seilitz; [2023]
    Nyckelord :Finfluencer; konsumentbeteende; influencer marketing; eWOM; Gen Z;

    Sammanfattning : I takt med att internet växer sig större och större blir influencers en del av vardagen för många unga och de inriktar sig på många olika områden. Syftet med denna studie var att undersöka hur Gen Z upplever att deras investeringsbeslut kan bli påverkade av finansiella influencers, även kallat finfluencers. LÄS MER