Sökning: "Matematik i barnens värld"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden Matematik i barnens värld.

  1. 11. Pedagogers resonemang om undervisning av nyanlända elever

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Inje Ahmad; Natur och matematik i barnens värld Övrigt; [2012]
    Nyckelord :Nyanlända elever; förberedelseklass; ordinarie kla;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med denna studie var att ta reda på lärares uppfattningar om undervisning för nyanlända eleverdels i förberedelseklass och dels i ordinarie klass.MetodDen kvalitativa undersökningen gjordes på två olika skolor, förberedelseklass och ordinarie klass medfyra verksamma lärare med erfarenheter av undervisning för nyanlända elever. LÄS MER

  2. 12. De allra yngsta flerspråkiga barnens meningsskapande i möte med pedagogisk dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ann Vikström; [2012]
    Nyckelord :toddlare; meningsskapande; pedagogisk dokumentation; tecken; igångsättare;

    Sammanfattning : Den här undersökningen har sin grund i den pedagogiska dokumentation som samlat in vid ett tidigare estetiskt projektarbete, i kursen Förskoledidaktik med inriktning mot etik och estetik, hösten 2011, vid Stockholms universitet. Arbetet utfördes på en småbarnsavdelning vid en förskola i en av Stockholms norra förorter. LÄS MER

  3. 13. Matematik i sagans värld och pedagogers roll att inspirera och synliggöra matematik i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Lotten Ljungström; [2011]
    Nyckelord :Saga; Matematik; Erfarenhetsvärld; Synliggöra;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur pedagoger kan utveckla intresset för matematik hos förskolebarngenom sagoläsning och sagoberättande.Huvudfråga: Vilket förhållningssätt har pedagogerna till matematik i förskolan?Metod och material: Undersökningen består av intervjuer med sex pedagoger på en förskola samtbarnobservationer med sagoläsning med fyra barn vid två olika tillfällen. LÄS MER

  4. 14. Kan man räkna till 100, kan man mycket : Barns tankar, funderingar och förståelse kring matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Camilla Henriksson; Åsa Karlsson; [2009]
    Nyckelord :Children; Preschool; Mathematic; Perception; What; How and Why; Barn; Förskola; Uppfattning; Matematik; Vad; Hur och Varför;

    Sammanfattning : This study was designed to describe and understand how children perceive and explain mathematical situations. During our work based training we have met several students who have been insecure in the subject of mathematics and therefore come to think that it's difficult and boring. LÄS MER

  5. 15. Barns upptäckter av matematik : ett undervisningsförsök med utgångspunkt från en barnbok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap

    Författare :Helena Öhrn; [2009]
    Nyckelord :Barnlitteratur; förskola; matematik; undervisningsförsök;

    Sammanfattning : Användandet av barnböcker för att upptäcka matematik är ett tillvägagångssätt som inte är helt vanligt. Efter en kurs i matematik under utbildningen väcktes min nyfikenhet inför detta. Syftet med studien är att se vad en barnbok ger för pedagogiska möjligheter att upptäcka matematik. LÄS MER