Sökning: "Matematikboken"

Visar resultat 1 - 5 av 160 uppsatser innehållade ordet Matematikboken.

  1. 1. Ett aktivitetsbaserat arbetssätt och dess påverkan på prestationer i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Angelica Ahlqvist; Marika Rosenlund Strand; [2024]
    Nyckelord :Aktivitetsbaserat arbetssätt; grundskola; matematik; motivation; prestation;

    Sammanfattning : I vår utbildning på universitetet har vi blivit lärda att ett laborativt arbetssätt främjar elevers relationella förståelse för matematik. Detta står dock i kontrast till våra observationer under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen, där vi märkt att undervisningen oftast domineras av enskilt arbete i matematikboken. LÄS MER

  2. 2. Utvecklande matte på ett lekfullt sätt : Ett arbetsmaterial att luta sig mot vid matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tova Tengström; Jonna Tuohimaa; [2023]
    Nyckelord :Bishops matematiska aktiviteter; Förskola; Förskollärare; Matematik; Undervisning;

    Sammanfattning : Vår gemensamma uppfattning om matematik i förskolans verksamhet är att det finns en problematik med att undervisa om matematik då den oftast begränsas till att räkna. Tidigare forskning redogör för att förskollärare känner oro för att undervisa matematik samt att de anser sig besitta en låg matematisk kompetens och känner därmed rädsla för att göra fel vid matematikundervisning. LÄS MER

  3. 3. “Kan du berätta hur du tänker” : En kvalitativ studie av lågstadielärares användning av talk moves i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sadije Jashari; Victoria Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Talk moves; mathematical conversations; grade 1-3;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om vilka talk moves 1-3 lärare använder sig av i matematikundervisningen. De datainsamlingsmetoder som använts är klassrumsobservationer följda av semistrukturerade intervjuer med klasslärarna. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers användning av matematikboken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Josefine Fällman; [2023]
    Nyckelord :expectancy-value theory; high school students; motivation; use of mathematic textbook; användning av matematikboken; förväntan-värdeteori; gymnasieelever; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur gymnasieelever använder matematikboken för att få en utökad förståelse för matematikboken som verktyg i undervisningen och lärandet. Vidare var syftet att synliggöra eventuella samband mellan motivationen till att studera matematik och hur matematikboken används. LÄS MER

  5. 5. Vem undervisar? Läraren ellerläroböckerna?Who is teaching? : The teacher or the textbooks?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :aya Ghali; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: Matematikundervisning; undervisningsmetoder; läroböcker; prestationsförmåga; intresse; tidiga skolår; lärarroll; Skolverket; forskning; alternativa metoder;

    Sammanfattning : Elevernas presentationer i matematikämnet visar ett konsekvent samband med deras intresse. Enökad användning av matematikböcker i undervisningen har observerats, där lärarhandboken ärmer tillgänglig. LÄS MER