Sökning: "användning av matematikboken"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden användning av matematikboken.
1. “Kan du berätta hur du tänker” : En kvalitativ studie av lågstadielärares användning av talk moves i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om vilka talk moves 1-3 lärare använder sig av i matematikundervisningen. De datainsamlingsmetoder som använts är klassrumsobservationer följda av semistrukturerade intervjuer med klasslärarna. LÄS MER
2. Gymnasieelevers användning av matematikboken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur gymnasieelever använder matematikboken för att få en utökad förståelse för matematikboken som verktyg i undervisningen och lärandet. Vidare var syftet att synliggöra eventuella samband mellan motivationen till att studera matematik och hur matematikboken används. LÄS MER
3. Vem undervisar? Läraren ellerläroböckerna?Who is teaching? : The teacher or the textbooks?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Elevernas presentationer i matematikämnet visar ett konsekvent samband med deras intresse. Enökad användning av matematikböcker i undervisningen har observerats, där lärarhandboken ärmer tillgänglig. LÄS MER
4. Med eller utan matematikbok? : En studie om lärares användning av matematikböcker och om matematikundervisning utan matematikbok
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Matematikböcker är ett vanligt inslag i matematikundervisning runtom i Sverige och i många andra länder. De kan användas som ett planeringsverktyg för läraren och de kan anses vara värdefulla källor för material och struktur. LÄS MER
5. Bråkar ordet? : En läromedelsanalys av matematikböckers användning av ord och begrepp för att beskriva bråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Inom matematik har bråk definierats som ett av de svåraste områdena att lära sig. En stor del av att förstå och räkna med bråk är att förstå begreppen som används inom matematik. LÄS MER