Sökning: "Mathematical disabilities"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Mathematical disabilities.

  1. 1. Undervisa elever i matematiksvårigheter : Vad grundar sig forskningen på?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emma Thor; [2021]
    Nyckelord :Mathematical difficulties; Mathematical disabilities; Matematiksvårigheter; dyskalkyli;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en kunskapsöversikt om vad forskningen inom matematiksvårigheter grundar sitt underlag på. Resultatet av studien visar att forskningen av elever i matematiksvårigheter inte ses ur en helhet, utan matematiksvårigheterna ses som antingen biologiska hos individen eller med ett omvärldsperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Undervisningsmetoder för elever med matematiksvårigheter

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Louise Nordqvist; [2020]
    Nyckelord :Mathematic; instruction; teaching; difficulty; disabilities; Matematik; undervisningsmetoder; svårigheter;

    Sammanfattning : Det finns flera olika orsaker till varför elever har och utvecklar matematiksvårigheter. Det är dock skolans ansvar att skapa undervisningssituationer som är anpassade till elevernas olika förutsättningar och behov. LÄS MER

  3. 3. Dyscalculia/Dyslexia - A Dichotomy?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erik Andersson; Soha Abdelmalek; [2020]
    Nyckelord :Dyslexia; Dyscalculia; Mathematics; Mathematical Sciences; Psychology;

    Sammanfattning : In this article, we analyse similarities and differences in and between two very topical issues in today's learning disabilities, namely dyscalculia and dyslexia. More precisely, we introduce the nature of mathematics as science, which - of course - is the essence of the matter. LÄS MER

  4. 4. Ingen kan allt - men alla kan något : En kvalitativ studie av hur lärare beskriver att elever i matematiksvårigheter hanterar motgångar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Berith Johansson; [2019]
    Nyckelord :Mathematic difficulties; adversities; motivation; self-esteem.; Matematiksvårigheter; motgångar; motivation; självkänsla.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att se hur undervisande lärare kan hjälpa alla elever i sitt klassrum. Vad är det som krävs för att komma dit? Vilka studier finns det, vad kommer de fram till? Går det att koppla ihop det känslomässiga med det vetenskapliga, för att få elever att utveckla sina förmågor och självkänsla, ge eleverna ett sätta att hantera motgångar? Studien har genomförts med intervjuer av pedagoger inom skolvärlden för att få fram hur de uppfattar och beskriver att elever i matematiksvårigheter hanterar motgångar. LÄS MER

  5. 5. Utvärdering av nytt testmaterial för screening av räknesvårigheter hos grundskoleelever, årskurs 4-6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Åsa Prodér Kampesveen; Lovisa Verner; [2018-12-13]
    Nyckelord :räknesvårigheter; symbolisk mängduppfattning; aritmetik; test material; grundskolelever; mathematical disabilities; symbolic magnitude processing; arithmetic; test material; pupils;

    Sammanfattning : Det finns få testmaterial som har anknytning till den senaste forskningen angående relationen mellan symbolisk mängduppfattning och räkneförmågan. Föreliggande studies primära syfte var att utvärdera validitet och reliabilitet hos testmaterialet ”Diagnostiskt Test av Siffror och Aritmetik”. LÄS MER