Sökning: "Metoder för och bemötande av barn med ADHD"
Hittade 3 uppsatser innehållade orden Metoder för och bemötande av barn med ADHD.
1. Barn som utmanar i förskolans verksamhet. : En enkätstudie om pedagogers erfarenhet av barn med ADHD och barn som "utmanar" lite extra i förskolans verksamhet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Förskolans verksamhet är en plats som är till för alla barn, med en rådande omsorgspedagogik och synssätt att alla barn ska bli sedda, stödjas och utvecklas utifrån sina individuella förutsättningar och behov. Med alla barn menar vi även de barn som på något vis utmanar förskollärare lite extra, genom att avvika från normer, förväntningar och med beteenden eller utbrott som kommer som blixtar från en klar himmel. LÄS MER
2. Stöd - hur och till vem? : En undersökning av metoder och arbetssätt för särskilt stöd inom förskolan i tre kommuner.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka metoder och arbetssätt för att stödja barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inom förskola och förskoleklass. Frågeställningarna var vilka barn som får stöd, vilka metoder som används och hur olika metoder är tänkta att fungera, hur de utvärderas och för vilka barn de är avsedda. LÄS MER
3. Hur arbetar man med ADHD i förskolan?
Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Mitt syfte har varit att ta reda på, hur man arbetar praktiskt med barn som har diagnos och som det råder misstankar om. Metod: När jag skrev den här uppsatsen har jag använt mig av samtalsintervju. Intervjuaren får då göra intervjuer som blir mer personliga än vad enkätintervjuer blir. LÄS MER