Sökning: "Montessori och den traditionella skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Montessori och den traditionella skolan.

  1. 1. Faktaskriv med eget driv : En jämförande studie av faktatextskrivande på lågstadiet i den traditionella skolan och inom Montessoripedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Johanna Hammar; [2017]
    Nyckelord :writing informative texts; own words; Montessori education; writing process; Skriva faktatexter; egna ord; skrivprocess; Montessori;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är dels att undersöka de innebörder lärare ger undervisningen med faktatexter och att skriva faktatexter med egna ord på lågstadiet och dels att inom samma område undersöka om det finns några skillnader mellan den traditionella skolan och montessoripedagogiken. För att uppfylla syftet genomfördes kvalitativa gruppintervjuer med lärare från två pedagogiska inriktningar, montessoripedagogiken och den traditionella skolan. LÄS MER

  2. 2. Pedagogikens betydelse för elevers matematikinlärning i grundskolan : - Montessori jämfört med traditionell undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Maria Sellin Törneld; [2011]
    Nyckelord :Matematik; montessori; pedagogik; traditionell; vygotskij;

    Sammanfattning : Sammanfattning/ Abstract Syftet med det här examensarbetet och undersökningen är att dels ta reda på hur matematikundervisningen ser ut i de olika pedagogikerna montessori jämfört med traditionell pedagogik. Dels att undersöka hur matematiklärarna undervisar och vad pedagogiken har för betydelse för inlärningen i matematik. LÄS MER

  3. 3. Ett rum för lärande - En studie över den fysiska miljöns utformning inom waldorf- och montessoripedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Paulina Reimers; Emma Svensson; [2011]
    Nyckelord :Inlärningsmiljö; Inlärning; fysisk klassrumsmiljö; Montessori; Waldorf;

    Sammanfattning : SammanfattningVarje dag när barn kommer till skolan så möter de inte bara sina klasskamrater och lärare, utan de gör också ett möte med sin fysiska miljö, vilken till största delen är planerad och utformad av oss pedagoger som är verksamma där. Eleverna tillbringar en stor del av sin tid i en miljö som de kan påverka i ringa omfattning men som vi är övertygade om har en stor betydelse för deras syn på lärande och utbildning. LÄS MER

  4. 4. Speciell pedagogik = Specialpedagogik? : En studie i synsättet på dyslexi inom två alternativa pedagogiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Therese Bråth Petersson; [2010]
    Nyckelord :Dyslexia; Waldorf pedagogy; Montessori pedagogy; Reading- and writing approaches; Dyslexi; Waldorfpedagogik; Montessoripedagogik; Läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : The purpose of this report is to contribute with knowledge about the views within special education. I want to explore and compare the way students with special needs are approached within two different pedagogies in Sweden: Waldorf pedagogy and Montessori pedagogy. LÄS MER

  5. 5. Pedagogiska miljöer : en studie om Reggio Emilia, Montessori och traditionella förskolor i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Mihaela Oprea; Renata Rams; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att reflektera kring organisationen av pedagogiska miljöer i en tradi¬tionell förskola, i en Reggio Emilia inspirerad förskola och i en Montessori förskola. Vi har riktat uppmärksamheten dels mot hur strukture¬ring och planering av rummen ser ut, dels mot hur organisationen av tiden ser ut i de besökta pedagogiska verksamheterna. LÄS MER