Sökning: "Montessori pedagogy"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Montessori pedagogy.

  1. 1. Från cylinderblock till kottar och limpistol : En litteraturstudie om barns delaktighet och inflytande inom Montessoripedagogiken, Waldorfpedagogiken och Reggio Emilia filosofins miljö och material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malin Andrén; Hanna Lilja; [2020]
    Nyckelord :participation; influence; Montessori; Waldorf pedagogy; Reggio Emilia philosophy; preschool; material; environment; delaktighet; inflytande; Montessori; Waldorf; Reggio Emilia filosofin;

    Sammanfattning : All Sweden´s preschools are part of the schoolsystem and, according to the School Act, must follow the Curriculum for Preschool: Lpfö18 (2018), whether they are independent, municipal or have different orientations. However, the curriculum does not contain specific goals about what the children should have achieved at a certain age or what knowledge they should have developed during their time in preschool but should be seen as a basis for planning the activities. LÄS MER

  2. 2. Vad är undervisning i förskolan? : En kvalitativ studie av hur begreppet undervisning tolkas och används i förskolans praktik

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emelie Hargeström; Lina Gabriella Chamoun; [2019]
    Nyckelord :Teaching; Learning; Care; Development; Preschool; Preschool teachers; Undervisning; lärande; omsorg; utveckling; förskola; förskollärarna;

    Sammanfattning : The term teaching became a part of the Swedish curriculum in 2018. The term was supposed to contribute a new understanding for teaching in preschools. The curriculum says that teaching should cover both care, development and learning and that these should become a whole. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling i Montessori- respektive Waldorfförskolan : En jämförelse av det pedagogiska arbetet med barns språkutveckling i Montessori- respektive Waldorfförskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Saskia Baum; [2019]
    Nyckelord :Language Development; Montessori pedagogy; pedagogical strategies; preschool; Waldorf pedagogy; Förskola; Montessoripedagogik; Pedagogiska strategier; språkutveckling; Waldorfpedagogik;

    Sammanfattning : Språkutvecklingen hos barn har fångat en nyfikenhet hos mig under min studietid och hur det vardagliga arbetet kan utveckla barnens språkutveckling. Ett intresse för olika pedagogiska inriktningar har vuxit fram och vilka strategier som används inom dessa för att stimuleras den verbala språkutvecklingen. LÄS MER

  4. 4. Rektors ledarskap och organisation i Montessorifriskolor – en intervjustudie av tre rektorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elisabeth Svensson; [2018]
    Nyckelord :Complexity theory; curriculum of the compulsory school; Montessori pedagogy; principals; transactional leadership; transformational leadership;

    Sammanfattning : Svensson, Elisabeth (2018). Rektors ledarskap och organisation i Montessori- friskolor – enintervjustudie av tre rektorer. (Principals leadership and organization in Montessori-schools - aninterview study of three principals). Pedagogik, Institutionen för Skolutveckling och ledarskap,Fakulteten för Lärande och samhälle, Malmö universitet. LÄS MER

  5. 5. Montessorilärares tankar om lek : En kvalitativ studie om utbildade montessorilärares tankar om lekens betydelse och deras roll i barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emma Toll; [2018]
    Nyckelord :preschool; play; Montessori; Montessori teacher; actor-network theory; förskola; lek; montessori; montessorilärare; aktör-nätverksteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur några utbildade montessorilärare ser på lek i montessoripedagogiken. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer har deltagarna delat med sig av sina tankar om lekens betydelse och deras roll i leken inom montessoriförskolan. LÄS MER