Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lekens betydelse för barns lärande och utveckling : Hur leken kan främja barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Muzhda muhammed; [2023]
    Nyckelord :play; learning and development; the preschool teachers experience; the meaning of play; social interactions.; lek; lärande och utveckling; förskollärarens erfarenhet; lekens betydelse; social samspel.;

    Sammanfattning : The role and meaning of play for children’s learning and development has been clear in preschool teacher’s education. The purpose of this study is to contribute knowledge on the experience of preschool teachers on how play can promote children’s learning and development. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares arbete med barns rörelse utomhus : En intervjustudie om förskollärares uppfattning om barns rörelse i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Güngör; Lisra Elin Lundberg; [2019]
    Nyckelord :outdoor education; preschool; preschool-teachers views; physical activities; förskola; förskollärarperspektiv; rörelse; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this study was to explore preschool-teachers views about children's outdoor physical activities. the purpose of the study was to investigate how preschool-teachers use physical activites in their daily work. Scientific research shows that physical activities are good for the motoric and the cognitive development. LÄS MER

  3. 3. Den avgörande tävlingen - rörelsemotorik och nervositet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Amanda Lindskog; Josefine Nors; [2016]
    Nyckelord :competition performance; anxiety; motoric; dressage; rörelsemotorik; nervositet; tävlingsprestation; dressyr; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the relationship between the level of trait anxiety and to which extent the equestrians reinvest to consciously control their movements, and if the result had an influence on performance. The selected participants were 30 elite equestrians, actively competing in dressage. LÄS MER

  4. 4. ”Det ska vara minst lika kul att gå ut som att vara inne" : En kvalitativ studie om förskolegårdens betydelse för barns möjlighet till motorisk stimulans och utveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Emelie Franzén; [2015]
    Nyckelord :Children; Motoric development; Preschool teacher; Preschool yard.; Barn; Förskolegård; Förskollärare; Motorisk utveckling.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning menar att barn i vårt samhälle är allt mer stillasittande och inte rör på sig i samma utsträckning som tidigare. Samtidigt tillbringar många barn den största delen av sin vakna tid på förskolan, därmed läggs ansvaret på förskolorna att tillgodose barn den motoriska stimulans de behöver. LÄS MER

  5. 5. Proprioceptionsträning inom fotboll : utveckling av den non-visuella sensomotoriken

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anders Hermanson; Adam Gürsoy; [2015]
    Nyckelord :Proprioception; soccer; visual feedback; non-visual feedback; Proprioception; fotboll; visuell återkoppling; non-visuell återkoppling; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med arbetet var att undersöka om fotbollsspelare kan utveckla proprioception där visuell återkoppling systematiskt tas bort vid kontroll av bollen med fötterna. Frågeställningar: – Går det att utveckla förmågan att kontrollera bollen utan visuell återkoppling under en träningsperiod om fyra veckor och 12 träningspass?  – Hur förändras en fotbollsspelares prestation (kontroll av bollen) med avseende på en förbättrad proprioception med hänsyn tagen till: tid (sekunder), hastighet (varv/minut) samt antal tillfällen spelaren tittar respektive tappar boll? Metod Totalt 20 deltagare från ett pojkelitlag valdes ut och matchades inför träningsperioden in i en interventions- och en kontrollgrupp för att säkerhetsställa att båda grupperna var likvärdiga. LÄS MER