Sökning: "Motverka mobbning"

Visar resultat 11 - 15 av 110 uppsatser innehållade orden Motverka mobbning.

  1. 11. Ungdomar för trygghet : En insats i förebyggande syfte mot våld och mobbning

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Linda Ortfelt; [2021]
    Nyckelord :Youth; Violence prevention; Bullying; Health promotion; school environment; Ungdomar; Våldsförebyggande; Mobbning; Hälsofrämjande; Skolmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare studier och forskning visar på att ungdomar som utsätts för våld och mobbning riskerar att ha en försämrad hälsa under barndomen och tonårstiden. Den psykiska ohälsan tenderar även att fortsätta upp i vuxenlivet. LÄS MER

  2. 12. Mobbningsincidenter : Förskolepedagogers syn på mobbingsincidenter, åtgärder och förbyggande

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Murad; Adem Amira; [2020]
    Nyckelord :Förskoleklass; pedagoger; mobbning; skola; CIT; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att utifrån förskolepedagogernas perspektiv undersöka mobbningsincidenter, åtgärder och förebyggande metoder för att motverka mobbning bland barn i yngre åldrar. Metodansatsen vi tillämpar är inspirerad av en Critical Incident Technique där vi följer upp kritiska mobbningsincidenter. LÄS MER

  3. 13. En fast punkt att hålla sig i när det stormar : En kvalitativ studie om hur lärare med sin samhällskunskapsundervisning kan förebygga ungdomsbrottslighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Isabell Huggare; Amanda Emet; [2020]
    Nyckelord :Förebyggande undervisning; ungdomsbrottslighet; beteendeproblematik; riskfaktorer; skyddsfaktorer; normbrytande beteendemönster; brottsprevention; barn; mobbning; kränkningar; förstärkningsprincipen; beteenden; samarbete; samverkan; relationer; förebild; otrygg hemmiljö.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur lärare inom F-3 kan förebygga ungdomsbrottslighet med sin samhällskunskapsundervisning. Problemområdet är att läroplanen framhåller att eleverna ska fostras till samhällsmedborgare, samtidigt beskriver media ett samhälle där barn begår brottsliga handlingar. LÄS MER

  4. 14. Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos skolelever – en systematisk litteraturstudie.

    Magister-uppsats,

    Författare :Nadja Feili; Moa Petersen; [2019-11-25]
    Nyckelord :skolsköterska; skolelever; psykisk ohälsa; erfarenheter;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa hos barn ökar för varje år och uppskattas år 2030 vara det största folkhälsoproblemet i världen. Det finns svagheter och brister i skolväsendet där skolan i sin helhet bedöms fungera sämre idag. LÄS MER

  5. 15. Vad får mobbning att upphöra? En retrospektiv undersökning av utsattas egna erfarenheter

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Martina Ringstad; [2019-07-26]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Mobbning är ett utbrett och till synes svårhanterligt problem. Syftet med föreliggande studie var att utforska tidigare mobbade personers tankar om vad som fick mobbningen att upphöra, samt vilken hjälp de hade velat ha men inte fick. Skillnader beroende på när under skoltiden mobbningen förekom undersöktes även. LÄS MER