Sökning: "Museum som metod"
Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden Museum som metod.
1. ”Att göra ett minnesmärke över livet” : En komparativ utställningsanalys av två svenska konstnärshem
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : This essay investigates and compares two Swedish artist homes made into museums using an applied version of Danish scholar Rune Gade’s exhibition analysis method. The homes that were chosen for the study are Tallbo, in the region of Gästrikland, the home of Swedish painter Ecke Hedberg (1868-1959) and Bror Hjorths Hus in the city of Uppsala, the home of Swedish painter and sculptor Bror Hjorth (1894-1968). LÄS MER
2. Att bevara autenticitet i ett grönt kulturarv : en studie om Stadshusträdgården i Stockholm
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Det här arbetet handlar om autenticitet i relation till bevarandeåtgärder i ett kulturhistoriskt grönområde. Uppsatsens syfte är att undersöka hur bevarandeåtgärder kan ha en positiv eller negativ påverkan på autenticiteten, utifrån det ursprungliga budskapet och det ursprungliga materialet, i ett kulturhistoriskt värdefullt grönområde. LÄS MER
3. Ekon från det förflutna : En undersökning om narrativ information
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : Traditionellt ges information på museum ut skriftligt, dock i vårt arbete belyser vi hur man kan visualisera samma information med hjälp av filmteknik. Vi undersöker olika alternativ gällande berättande där en händelse från förr blandas med nutid. LÄS MER
4. Historiska platser och deras användning i undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Historiska platser är något som kan användas i historieundervisning. Med tanke på detta har vi valt att undersöka hur man som lärare i sin yrkesprofession har möjlighet att använda sig av historiska platser i sin undervisning. LÄS MER
5. Samverkan mellan skola och museum i Vilhelmina kommun : Lärares syn på museet som lärandemiljö - om historieundervisning och historiemedvetande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Dagens läroplan, LGR11, lyfter inga tydliga centrala mål med att eleverna skall arbeta med lokalhistoria. Däremot kan lokalhistorisk undervisning bidra till att eleven både utvecklar ett historiemedvetande och utvecklar en historisk empati samtidigt som eleven tar del av det historiekulturella och historiebruk. LÄS MER