Sökning: "Musik och språkutveckling i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 118 uppsatser innehållade orden Musik och språkutveckling i förskolan.

  1. 11. Förskollärarens arbete med musik som stöd för språkutveckling : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marijan Arwand; [2022]
    Nyckelord :kvalitativ metod; musik; språkutveckling; undervisning;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med studien är att undersöka hur språkfrämjande arbete uttrycks i musikundervisning i förskolan. Studien utgår efter hur förskollärarna arbetar med musik i språkutvecklande syfte, hur musikundervisning utformas i verksamheten samt hur pedagogerna reflekterar på sina möjligheter att undervisa i musik utifrån egna kompetenser. LÄS MER

  2. 12. Musikundervisning i förskolan : Förskollärares uppfattningar om musikundervisningens betydelse för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marina Vedin; Rasmus Vilhelmsson Johansson; [2022]
    Nyckelord :kvalitativ forskning; musik i förskolan; sociokulturella teorin; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Musikundervisning minskas i förskolan trots att tidigare forskning påvisar att musikundervisning är effektiv och utvecklande för barnen. Osäkerheten bland förskollärare genererar inte till att musikundervisning kommer öka inom förskolan. LÄS MER

  3. 13. Pedagogers arbetssätt för att gynna flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Susanna Lind; Acmena Roxana Raduca; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; pedagoger; språkutveckling; förskolan;

    Sammanfattning : Inledning Den här uppsatsen handlar om de arbetssätt som förskolepedagoger använder sig av för att gynna flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Antalet barn med annat modersmål än svenska är i dag stort bland förskolor i Sverige (Skolinspektionen 2017, s.5). LÄS MER

  4. 14. ”Jag pratar inte på samma sätt med ett barn som jag pratar med dig” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar om sitt arbete med barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johanna Fager; Ronja Freij; [2022]
    Nyckelord :Literacy; Språkutveckling; Multimodalitet; Förskollärare; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med språkutveckling i förskolan. Syftet besvaras med följande frågeställning: Vilka språkutvecklande aktiviteter beskriver förskollärarna att de arbetar med för att främja barns språkutveckling? För att besvara studiens syfte och frågeställning har en kvalitativ ansats använts med metoden semistrukturerad intervju, i vilken totalt sex intervjuer har gjorts med förskollärare. LÄS MER

  5. 15. Musikundervisning eller musik i undervisning på förskolan? : En studie om pedagogers syn på musiken och dess inflytande i förskolan utifrån ett sociokulturellt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Louise Sollenhag; Frida Österberg; [2022]
    Nyckelord :Musik; Undervisning; Pedagoger; Förskolan; Kontext; Lärprocesser; Utvecklingszon; Likvärdighet; Mediering; Sociokulturellt perspektiv; Förskoledidaktik.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärares och barnskötares beskrivningar av musikundervisning i förskolan. Vårt syfte är att bidra med kunskaper om pedagogernas syn på musikundervisning i förskolan i relation till likvärdighet och musikens inflytande på undervisningen utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER