Sökning: "Musik och språkutveckling i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 118 uppsatser innehållade orden Musik och språkutveckling i förskolan.

  1. 16. Språkutvecklande metoder i förskolan : En studie om förskollärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Friis Roslund; Julia Persson; [2022]
    Nyckelord :språkutvecklande metoder; förskollärares upplevelser; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Tidigare forskningsresultat visar olika språkutvecklande metoder som en pedagog kan använda sig av i relation till förskolans utbildningsinnehåll. Musik, högläsning, fysisk aktivitet är exempel på sådana. LÄS MER

  2. 17. Estetiska uttrycksformer som stöd för barns tidiga språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emma Möller; Emelie Rasmusson; [2021]
    Nyckelord :Bild; estetiska uttrycksformer; förskola; musik; språkutveckling; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare och specialpedagoger resonerar och arbetar med de estetiska ämnena, bild och musik som stöd för barns tidiga språkutvecklingen. Intervjuerna som genomfördes var med tre förskollärare och en specialpedagog från tre olika förskolor i två olika kommuner i Skåne. LÄS MER

  3. 18. Musik för språkutveckling och identitetsskapande : En studie om musikens roll för barns språkutveckling och identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Frances; Tilda Persson; [2021]
    Nyckelord :language; Identity; förskolan; identitetsskapande; musik; socialisation; språk;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen ska barn få möjlighet utveckla sin identitet. Genom musiken utvecklaskommunikativa, kognitiva och sociala förmågor som forskning visar kan främja barnsidentitetsskapande.Syftet med denna studie är att undersöka musikens roll i förskolan och se om musik kanfrämja barns identitetsskapande och språkutveckling. LÄS MER

  4. 19. Språk och musik i samklang- : En undersökning utifrån förskollärares perspektiv på kopplingar mellan musikundervisning och språk.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marina Andersson; [2021]
    Nyckelord :Musikundervisning; språkutveckling; lärande; lärprocess; verktyg.;

    Sammanfattning : Abstarct Studiens syfte är att belysa förskollärarnes perspektiv på hur musikaliska  och språkliga mål vävs samman i musikundervsiningen i förskolan. De två frågeställningar som studien har utgått ifrån är: Hur beskriver förskollärare de undervisningsmetoder som används för att främja musikaliska och språklig utvecklninhg hos barn i förskolan? Hur beskriver förskollärare kopplingar mellan musikaliska och språkliga mål i musikundervisningen? Utgångspunkter för studien är läroplanens skrivningar om betydelsen av att använda sig av musik, som exempelvis sång och rörelsesånger, för att utveckla barns språ, samt tidagre forskning som belyser kopplingar mellan musikunderisning och barns språk. LÄS MER

  5. 20. Musikens påverkan på barns språkutveckling : En kvalitativ studie om hur musik kan användas som ett verktyg för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Angelica Holmkvist; Beatrice Johansson; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; musik; språkutveckling; sång; TAKK;

    Sammanfattning : Musiken kan användas på många olika sätt i förskolan, den kan bidra till glädje hos barnen men kan också bidra till barns språkutveckling. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver hur musiken kan användas som verktyg till barns språkutveckling inom förskolan. LÄS MER