Sökning: "NATURVETENSKAP i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 289 uppsatser innehållade orden NATURVETENSKAP i förskolan.

  1. 21. ” Jag har ju lärt mig de här orden han säger ’khalas’ och ’maj’ och ’halib’” : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbetet med nyanlända barns språkutveckling.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Safa Noori; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända barn; Interkulturell förskola; förskollärare; Flerspråkighet;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker jag hur förskollärare, som arbetar i både privata och kommunala förskolor i en mellanstor stad i Sverige, beskriver och resonerar kring sitt arbetssätt med nyanlända och flerspråkiga barns språkutveckling. Syftet är att bidra med kunskap om språkutvecklande arbetssätt med nyanlända barn i förskolan. LÄS MER

  2. 22. NTA i förskolan : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om NTA i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Madelene Hedlund; [2022]
    Nyckelord :inquiry; natural science; NTA; preschool; technique; förskola; naturvetenskap; NTA; teknik; undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Studien har sin bakgrund i ett nytt material som har börjat implementeras i förskolors verksamheter runt om i landet. Materialet heter NTA och handlar om teknik och de naturvetenskapliga ämnena. Syftet med denna studie är att få en inblick i förskollärares uppfattningar om NTA i förskolan. LÄS MER

  3. 23. Material och dess olika användningsområden i förskolans arbete med kemi : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar och syften bakom val av material för att gynna barns utforskande i kemi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Julia Skalare; Louise Zander; [2022]
    Nyckelord :Chemistry; Material; Natural science knowledge interests; preschool; The role of the preschool teacher; Förskola; Förskollärarens roll; Kemi; Material; Naturvetenskapliga kunskapsintressen;

    Sammanfattning : Using materials in preschool is nothing new, however, the preschool teachers' choice of material can result in different possibilities. The purpose of the study is to gain a deeper knowledge of preschool teachers' perceptions of using different materials in the work with chemistry in the preschool learning environment, to make visible the purposes behind the preschool teachers' choices. LÄS MER

  4. 24. Musikens betydelse för lärande i förskolan : En intervjustudie om musik som mål och medel för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Fanny Björn; Diana Roslund; [2022]
    Nyckelord :Barn; Musik; Förskola; Musicera; Musik som mål; Musik som medel; Inommusikaliskt mål; Utommusikaliskt mål;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om musikens betydelse för förskolan och vikten av att se musik som mål och medel för lärande. Studien är baserad på en kvalitativ metod och bearbetningen av empirin sker utifrån de teoretiska begreppen inommusikaliskt mål och utommusikaliskt mål. LÄS MER

  5. 25. Kemins plats i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på kemins plats i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lisa Ljungquist; [2022]
    Nyckelord :Chemistry; Preschool; Preschool teachers´ views; Qualitative interviews; Science; Förskolan; Förskollärares synsätt; Kemi; Kvalitativa intervjuer; Naturvetenskap;

    Sammanfattning : The aim of this study is to increase knowledge about preschool teachers´ views on the place of chemistry in preshool and how this according to them is made visible in their work. Data was collected through qualitative interviews with five preschool teachers. LÄS MER