Sökning: "NATURVETENSKAP i förskolan"
Visar resultat 16 - 20 av 289 uppsatser innehållade orden NATURVETENSKAP i förskolan.
16. Undervisning i matematik och andra ämnen med den digitala plattan ur pedagogers perspektiv : En kvalitativ studie om positionering och rörelser inom TPACK-modellen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka på vilka sätt TPACK-delarna blir synliga och hur de kan sammankopplas eller inte i pedagogernas reflektioner om undervisningen. TPACK är ett kombinerat samlingsnamn för tekniska-, pedagogiska- och ämneskunskaper. LÄS MER
17. "De kommer inte ihåg allt jag säger, men de kommer ihåg allt vi gör" : Förskollärares attityder till naturvetenskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: När barn i tidig ålder får en positiv upplevelse av naturvetenskap kan det utveckla deras intresse för miljön och hur världen fungerar. Därför tycker vi att det är intressant att ta reda på hur förskollärarna ser på naturvetenskap och vilka möjligheter de anser sig erbjuda barnen. LÄS MER
18. Lekbaserad matematikundervisning i tidiga skolår -Ett sätt att lära i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Utifrån verksamhetsförlagda kurser har vi lagt märke till att det finns stora utmaningar i en traditionell läromedelsstyrd undervisning i matematik. Det finns forskning inom lekbaserad undervisning i förskolan som har visats ge positiva effekter för barns lärande. LÄS MER
19. Litteratur som undervisningsverktyg i förskolan : Undervisning av naturvetenskap med Lilla Bokbryggan som utgångspunkt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Vårt syfte med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare använder sig av barnlitteratur i undervisningen av naturvetenskapliga ämnen. Vi har i denna studie sett närmare på hur förskollärare undervisar om naturvetenskap med projektet Lilla Bokbryggan som utgångspunkt. LÄS MER
20. Estetiska uttrycksformer som metod och innehåll i förskolan : en systematisk forskningssammanställning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I denna systematiska forskningssammanställning lyfts estetiska uttrycksformer i relation till Barnkonventionen artikel 13 och 31 samt Lpfö 18. Problematisering sker kring formuleringeni Lpfö 18 om att estetik ska vara både metod och innehåll i förskolan och komplexiteten det innebär för förskollärares uppdrag. LÄS MER