Sökning: "Negative Campaigning"
Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden Negative Campaigning.
11. VALPROCESSEN - BARA POLITISKT KÄBBEL? -En studie av negativ valretorik i fyra partiledardebatter 2014
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : This essay is studying the Parliament parties´ use of negative campaigning in party leader debates in the connected Swedish general election in 2014. The research questions in this essay are: How does the use of negative campaigning appear in the Swedish party leader debates 2014? In what way does the use of negative campaigning differ due to: - The time lasting until the election day? - Whether the party is a government party or an opposition party? - The party’s latest result (positive or negative) in the polls? - The party’s position in the ideological left-right scale? The method used to perform the study is a quantitative content analysis. LÄS MER
12. You Say You Want a Revolution - A Model on the Implications of Prospect Theory on Voting Behaviour
D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för nationalekonomiSammanfattning : In this thesis we create a voting model with a prospect theory foundation, introducing reference-dependent risk preferences, loss aversion, and probability weighting in the individual utility function. Classical voting models represent perfectly rational voters, we argue that voter behaviour can be better modelled by introducing prospect theory preferences, especially recent political trends. LÄS MER
13. Berättelsen om Sverige – ett narrativ med hotet som hopp : En analys av politiska valfilmer från 2014 och 2018
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats använder svenska politiska partiers valfilmer som analysobjekt för att studerahuruvida övertygelsemedel tar form av storytelling framför saklighet. De partiers valfilmer somanalyseras är Socialdemokraternas, Moderaternas, Sverigedemokraternas och Miljöpartietsfrån 2014 samt 2018. LÄS MER
14. EFFECTS OF NEGATIVE AND POSITIVE CAMPAIGNING ON SWEDISH VOTERS’. Experimental evidence from a real election campaign context.
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : It is often presumed that negative campaigning has negative effects on the electorate. For example, this campaign strategy is presumed to suppress political participation, decrease trust in politicians and contribute to cynicism. LÄS MER
15. Negative campaigning En kartläggning av politiska annonser i Dagens Nyheter
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Titel: Negative campaigning: En kartläggning av politiska annonser i Dagens Nyheter Författare: Olle Berntson och Eric Säwe Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs Universitet Kurs: Kandidatuppsats i medie- och kommunikationsvetenskap på Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs Universitet. Termin: Höstterminen 2014 Handledare: Gabriella Sandstig Sidantal: 31, inklusive bilagor Syfte: Att kartlägga omfattningen av negative campaigning i svensk dagspress under andra hälften av 1900-talet. LÄS MER