Sökning: "Normer för killar och tjejer"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden Normer för killar och tjejer.

  1. 1. Kritiskt tänkande hos elevers användning av sociala medier och hur det påverkar deras ideal och normer : En kvalitativ studie av hur fritidshemslärare arbetar med elevers kritiska tänkande om sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Bawan Ahmad; Roni Hermez; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; Ideal; Normer; Kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska hur anställda inom fritidshem arbetar med elevers kritiska tänkande kring ideal och normer som synliggörs via sociala medier och hur de resonerar sinsemellan samt med eleverna kring detta fenomen. Vi riktar in oss speciellt mot sociala medier, hur det används av elever, vilka för och nackdelar det kan bringa, hur fritidshemmet arbetar med det, hur ideal och normer framhävs av unga användare av sociala medier samt hur det kritiska tänkandet används. LÄS MER

  2. 2. Omklädningsrum på idrottsgymnasium : En kvalitativ studie om elevers upplevelser kopplat till idrottsbakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Viktor Höglund; Anna Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Omklädningsrum; upplevelser; idrottsgymnasium; idrottsbakgrund;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka hur elever på idrottsgymnasium upplever omklädningsrummen i skolans kontext samt hur deras bakgrund inom idrotten påverkade deras upplevelse. Studien söker svar på frågorna: - Hur påverkar elevernas bakgrund deras upplevelse av miljön i omklädningsrummen? - Hur upplever elever på ett nationellt idrottsgymnasium miljön i omklädningsrummen? Teori och metod Studien genomfördes med kvalitativ metod där datainsamlingen skedde genom intervjuer med sex elever på olika nationella idrottsgymnasium. LÄS MER

  3. 3. Karaktärsdragen i ungas meningsskapande och interaktion : En fokusgruppsstudie av tonåringars samtal om kärleksrelationer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elvira Löwenhielm; Emilia Lyck; [2022]
    Nyckelord :Tonåringar; interaktion; kärleksrelationer; könsskillnader;

    Sammanfattning : Romantisk kärlek och kärleksrelationer är centralt i människans existens. Tonåren är en tid i livet där många kommer i kontakt med dessa företeelser för första gången, och det tidigare outforskade området får mening genom nya erfarenheter och intryck. LÄS MER

  4. 4. ”Tjejerna går under radarn...” En kvalitativ studie om arbetet med och förståelsen av tjejer i riskzon för kriminalitet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emeli Andersson; Jessika Lopez; [2021-08-25]
    Nyckelord :ungdomsbrottslighet; genus; tjejer; riskbeteenden; SSPF;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka olika aktörer verksamma i Göteborg inom en samverkansmodell mellan skola, socialtjänst, polis och fritid som kallas för SSPF, gällande deras professionella förståelse av och arbete med tjejer i riskzon för kriminalitet. Vi har utformat studiens metod med redskap från Grundad teori. LÄS MER

  5. 5. ”Tjejerna går under radarn...” En kvalitativ studie om arbetet med och förståelsen av tjejer i riskzon för kriminalitet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emeli Andersson; Jessika Lopez; [2021-05-26]
    Nyckelord :ungdomsbrottslighet; genus; tjejer; riskbeteenden; SSPF;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka olika aktörer verksamma i Göteborg inom en samverkansmodell mellan skola, socialtjänst, polis och fritid som kallas för SSPF, gällande deras professionella förståelse av och arbete med tjejer i riskzon för kriminalitet. Vi har utformat studiens metod med redskap från Grundad teori. LÄS MER