Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Älska din rival : En semiotisk och retorisk analys av varumärket Björn Borgs reklamkampanj Dear Rival

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Malin Strandborg Larsson; [2018]
    Nyckelord :Björn Borg; Varumärkesidentitet; PR; PR-kampanj; Semiotik; Brand identity; Rivalitet;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie var att kartlägga Björn Borgs PR-kampanj Dear Rival med varumärkets identitet som utgångspunkt för att se hur mycket av varumärket som uttrycks i deras kampanj.  Metod Med hjälp av en semiotisk och en retorisk analysmetod har delar av kampanjens bild samt film material noggrant undersökts. LÄS MER

  2. 2. Marabou Black, med avsikt att lura sin publik : En kvalitativ analys av debatten efter vilseledande PR-utövande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Elin Johansson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den 18 mars 2013 meddelar den folkkära artisten Tommy Nilsson att han byter namn till Black och  väljer en mörkare och hårdare image. Reaktionerna låter inte vänta på sig och under dagen går nyheten varm i svensk media. LÄS MER

  3. 3. Kuppa kuppen : En fallstudie av planerad kommunikation, där långsiktig plan möter kortsiktig strategi

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :William Boström; Thor Hansson; [2015]
    Nyckelord :PR-kupp; Public Relations; Agenda-setting; Kampanjplanering; Marknadskommunikation; Strategisk kommunikation; Planerad kommunikation;

    Sammanfattning : I en alltmer konkurrensmässig värld, där synbarheten blir allt viktigare, fyller public relations en viktig funktion i hur företag finner och behandlar relationer till sina följare. En ny trend är att utelämna information i kampanjer för att skapa förvirring och därmed få nyhetsvärde. LÄS MER

  4. 4. Bluff-PR är som att kissa i sängen : En kvalitativ studie om PR-konsultens syn på bluff-PR

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Louise Nordholm; Kristina Hammar; [2014]
    Nyckelord :PR; relationer; förtroende; sociala medier; bluff-PR; professionalisering; etik;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig i den splittring som PR-konsulten befinner sig i, gällande de många etiska ställningstaganden som denne ställs inför. Detta i kombination med, att public relations som yrke ännu inte betraktas som en erkänd profession, gör att PR-branschen blir utsatt för intrång på dess område från övriga kommunikationsbranschen. LÄS MER

  5. 5. Blackout? En studie om hur PR-kampanjen "Black" konstruerades för att passa in i medielogiken

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sara Dahlman; Mona Olsson; [2013]
    Nyckelord :marknadsföringsstrategi; dagordningsteorin; nyhetsvärdering; PR-kampanjer; journalistik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och diskutera vem som har makten över vad som publiceras i medierna, och hur andra aktörer kan påverka medieagendan. Genom att studera strategin bakom en PR-kampanj vill vi bredda kunskapen och öka förståelsen för denna makt i allmänhet och nyhetsvärdering i synnerhet. LÄS MER