Sökning: "Pedagogernas arbetssätt"

Visar resultat 26 - 30 av 449 uppsatser innehållade orden Pedagogernas arbetssätt.

  1. 26. Delaktighetsfrämjande arbete inom gymnasiesärskolans individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Hanna Wincent; Eva Godrén; [2022]
    Nyckelord :delaktighet; intellektuell funktionsnesättning; alternativ och kompletterande kommunikation; gymnasiesärskola; individuella program;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utforska fenomenet delaktighet utifrån pedagogers erfarenheter samt pedagogernas arbetssätt för att främja elevers delaktighet på gymnasiesärskolans individuella program. Vi ville också belysa alternativ och kompletterande kommunikation och dess effekter för möjligheter till delaktighet. LÄS MER

  2. 27. Lekens betydelse för barn med autism : En studie om lek som arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Persson; [2022]
    Nyckelord :Autism; Handledning; Lek; Lekgrupper; Socialt samspel;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Persson, Ingela (2021). Lekens betydelse för barn med autism, en studie om lek som arbetssätt. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 28. “Kan du berätta...” : En kvalitativ studie som framställer sju pedagogers uppfattningar om barns kommunikation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Moberg; Emelie Skott; [2022]
    Nyckelord :: barns kommunikation; kommunikation; kommunikationsfrämjande arbetssätt; kommunikativa verktyg; mediering; pedagoger;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra pedagogers uppfattningar gällande kommunikationsfrämjande arbetssätt för barn och innefattar tre frågeställningar. Vidare grundar sig arbetet i en kvalitativ ansats, vilket ses passande då studien genom semistrukturerade intervjuer uppmärksammar pedagogers uppfattningar om barns kommunikation. LÄS MER

  4. 29. Låt barnen prata till punkt! : En kvalitativ studie om förskollärares tankar och erfarenheter kring barns språkutveckling genom boksamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emmelié Franzén; Fiona Gervalla; [2022]
    Nyckelord :Boksamtal; förskollärare; språkutveckling; högläsning; stöttning;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis omfattar denna studie, boksamtal i förskolans verksamhet där fokuset är barns språkutveckling och på vilket sätt förskollärare jobbar kring det. Vårt syfte är att synliggöra hur förskollärare arbetar med boksamtal i förskolans verksamhet, för att förstå relevansen i att ha boksamtal för barns språkutveckling. LÄS MER

  5. 30. Förskolebarn inom autismspektrat : En kvalitativ studie om hur pedagoger arbetar med barn med autism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jasmine Campelo; Melina Tarahomi; [2022]
    Nyckelord :Autism; preschool children; preschool teachers; inclusion; tools; cooperation with guardians; Autism; förskolebarn; förskolepedagoger; inkludering; hjälpmedel; samarbete med vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Denna studie har gjorts inom temat specialpedagogik med inriktning inom autismspektrat. Det övergripande syfte med denna studie är att undersöka hur pedagoger inom förskolans verksamhet beskriver hur de arbetar med barn som har autism, samt vad de gör för att skapa inkludering för dessa. LÄS MER