Sökning: "Pedagogisk design"

Visar resultat 1 - 5 av 145 uppsatser innehållade orden Pedagogisk design.

  1. 1. Hur påverkas elevers förståelse för multiplikation av areamodeller som representation? En designstudie i en grekisk grundskola med elever i Åk 2, där undervisningsprocessen fokuserar multiplikativt tänkande samt kommutativa lagen för multiplikation

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Antelina Sema; [2024-03-04]
    Nyckelord :Multiplikativt tänkande; Areamodell för multiplikation; Kommutativa lagen; Proportionalitet;

    Sammanfattning : This design study explores the use of the area model as a representation of multiplication, providing opportunities for second school grade pupils to develop an understanding of multiplication and build multiplicative thinking. Furthermore, the study aims to give pupils the opportunity to discover the commutative law of multiplication with the help of the area model. LÄS MER

  2. 2. Utveckling av pedagogisk lekutrustning

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Chaimae Laouziri; [2024]
    Nyckelord :Produktutveckling; Design; Konstruktion; Pedagogisk; Lekutrustning; Lekplats;

    Sammanfattning : Detta arbete initieras för att möta Utform AB:s önskan om att utveckla säkra,hållbara och pedagogiska lekplatser av trä som ger barn både pedagogiska värdenoch lekglädje. Syftet är att utveckla säkra och pedagogiska lekutrustningar isamarbete med företaget. LÄS MER

  3. 3. Den tredje pedagogen : En studie om utformningen av tillgängliga pedagogiska lärmiljöer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Catalina Prisacaru; Ingela Vergara Concha; [2024]
    Nyckelord :inclusion; accessible learning environments; TEACCH; affordance; inkludering; tillgängliga lärmiljöer; tydliggörande pedagogik; handlingsmöjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka några förskollärares resonemang kring arbetet med lärmiljöers utformning, samt studera lärmiljöer ur ett tillgänglighetsperspektiv. Genom semi-strukturerade intervjuer med verksamma pedagoger och observationer på deras respektive avdelningar kunde datamaterial samlas in. LÄS MER

  4. 4. Catching waves for sustainability? Investigating action oriented ESD for young surfers

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Daja Malin Salge; [2023-10-12]
    Nyckelord :Surfing; Action Competence in Sustainability Education; Pro-Environmental Action; Participatory Action Research;

    Sammanfattning : Aim: As the surf lifestyle and industry are touching environmental, social and economic sustainability issues, this research aims to investigate action oriented ESD in an institution that is offering surfing activities, to explore and improve educational pathways that contribute to the promotion of sustainable action among surfers. Theory: For reaching this aim, theoretical approaches regarding pro-environmental actions are considered, and thus the corresponding educational framework of Action Competence is embedded as a central theoretical component, to plan, implement and evaluate an ESD program. LÄS MER

  5. 5. Ethics over aesthetics - A content analysis on the inclusion of environmental ethics within the undergraduate architectural curriculum

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Angela Raji; [2023-10-05]
    Nyckelord :Environmental ethics; Curriculum studies; Undergraduate architectural education; Qualitative content analysis; Value-oriented framework;

    Sammanfattning : This document analysis study primarily investigates the inclusion of environmental ethics with an undergraduate architectural curriculum in Sweden. The curriculum documents analyzed in this study contain specific literature and objectives which primarily guide pedagogy both in theory and in the design studio. LÄS MER