Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 42 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Blank och fin eller cool och läskig? : En kvalitativ studie om performativitet och barns identitetsskapande i den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mathilda Isberg; Julia Åberg; [2016]
    Nyckelord :Genus; barnböcker; normer; identitet;

    Sammanfattning : Detta är en studie som undersöker hur barn i förskolan skapar genus i stunden och hur barn skapar grupperingar och hur grupperna påverkar dem. Syftet med studien var att ta reda på hur barn samtalar om genus utifrån barnböcker. Metoden som använts är av kvalitativt slag och fokusgruppsintervjuer har använts. LÄS MER

  2. 22. L1-inlärare i L2-klassrummet - En intervjustudie med gymnasielärare i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Gudrun Seiler-Holmer; [2014]
    Nyckelord :modersmålstalare; andraspråksinlärning; moderna språk; didaktik; heritage language learner; L1 L2; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete som anlägger ett lärarperspektiv är att belysa och öka förståelsen om ett inom pedagogisk forskning i Sverige hittills föga uppmärksammat fenomen, som antas ställa gymnasielärare i moderna språk inför en rad didaktiska utmaningar: modersmålselever som deltar i andraspråksundervisningen, här benämnt L1/L2-fenomenet. Till grund för detta arbete ligger ett antal forskningsfrågor som handlar om huruvida lärarna är medvetna om fenomenet och vilka didaktiska konsekvenser detta leder till. LÄS MER

  3. 23. ”Har du bara lekt idag?” – En studie kring lekens betydelse i förskolan och pedagogernas engagemang i barns lek

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Mathilda Svanberg; Therese Neihoff; Emelie Mjörnheim; [2014]
    Nyckelord :Lek; utveckling; lärande; pedagog; barn; förskolan;

    Sammanfattning : SyfteStudiens syfte är att belysa hur pedagoger ser på lekens betydelse för barns utveckling och lärande samt sitt egetengagemang i barns lek.MetodEmpirin är hämtad från två olika förskolor som är belägna i olika kommuner. Vi valde att använda oss avrespondentintervjuer för att besvara studiens syfte. LÄS MER

  4. 24. Lärares inställningar till robotar med empatiska förmågor i klassrummet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linnea Kårelind; Zheyar Baban; Christina Silvegren; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka lärares inställning till användning av en pedagogisk robot med empatiska förmågor i klassrummet. Till undersökningen har en specifik metod valts, ContraVision, vars avsikt är att ta reda på användares inställning till en framtida teknologi genom att visa användarna två möjliga scenarier för den valda teknologin och på så sett få ett brett urval av synpunkter. LÄS MER

  5. 25. Specialpedagogers roll som kvalificerade samtalspartners i pedagogisk kollegial handledning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jessika Andersson; Christina Frödin Thörnkvist; [2013]
    Nyckelord :Specialpedagogik; kommunikation; samtal; pedagogisk handledning; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap i hur specialpedagoger ser på sin roll som kvalificerade samtalspartners i pedagogisk kollegial handledning.Studien tar sin utgångspunkt i ett kommunikations- och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER