Avancerad sökning
Visar resultat 21 - 25 av 42 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
21. Blank och fin eller cool och läskig? : En kvalitativ studie om performativitet och barns identitetsskapande i den svenska förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Detta är en studie som undersöker hur barn i förskolan skapar genus i stunden och hur barn skapar grupperingar och hur grupperna påverkar dem. Syftet med studien var att ta reda på hur barn samtalar om genus utifrån barnböcker. Metoden som använts är av kvalitativt slag och fokusgruppsintervjuer har använts. LÄS MER
22. L1-inlärare i L2-klassrummet - En intervjustudie med gymnasielärare i moderna språk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete som anlägger ett lärarperspektiv är att belysa och öka förståelsen om ett inom pedagogisk forskning i Sverige hittills föga uppmärksammat fenomen, som antas ställa gymnasielärare i moderna språk inför en rad didaktiska utmaningar: modersmålselever som deltar i andraspråksundervisningen, här benämnt L1/L2-fenomenet. Till grund för detta arbete ligger ett antal forskningsfrågor som handlar om huruvida lärarna är medvetna om fenomenet och vilka didaktiska konsekvenser detta leder till. LÄS MER
23. ”Har du bara lekt idag?” – En studie kring lekens betydelse i förskolan och pedagogernas engagemang i barns lek
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SyfteStudiens syfte är att belysa hur pedagoger ser på lekens betydelse för barns utveckling och lärande samt sitt egetengagemang i barns lek.MetodEmpirin är hämtad från två olika förskolor som är belägna i olika kommuner. Vi valde att använda oss avrespondentintervjuer för att besvara studiens syfte. LÄS MER
24. Lärares inställningar till robotar med empatiska förmågor i klassrummet
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka lärares inställning till användning av en pedagogisk robot med empatiska förmågor i klassrummet. Till undersökningen har en specifik metod valts, ContraVision, vars avsikt är att ta reda på användares inställning till en framtida teknologi genom att visa användarna två möjliga scenarier för den valda teknologin och på så sett få ett brett urval av synpunkter. LÄS MER
25. Specialpedagogers roll som kvalificerade samtalspartners i pedagogisk kollegial handledning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap i hur specialpedagoger ser på sin roll som kvalificerade samtalspartners i pedagogisk kollegial handledning.Studien tar sin utgångspunkt i ett kommunikations- och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER