Sökning: "Peter Gustavsson"

Visar resultat 21 - 25 av 43 uppsatser innehållade orden Peter Gustavsson.

  1. 21. Reklambyråer & Samhällsansvar : en studie av reklambyråers förutsättningar för ett socialt ansvarstagande

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Johanna Carlsson; Hanna Persson; [2004]
    Nyckelord :Business and economics; Corporate social responsibility; advertising agency; ethics; communication; Peter Gustavsson.; Ekonomi;

    Sammanfattning : Background: Research results show that the potential of corporate social responsibility (CSR) has increased. That means there is a growing pressure on Swedish companies to act with responsibility: general public has a positive attitude towards companies that communicate their CSR. LÄS MER

  2. 22. Kärnkompetens och outsourcing: den enda vägen till konkurrensfördelar? : ett fysiskt distributionsperspektiv

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Malin Axelsson; Anna Lindh; [2004]
    Nyckelord :Business and economics; kärnkompetens; outsourcing; konkurrensfördelar; fysisk distribution; Peter Gustavsson; Ekonomi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under 1990-talet har företag outsourcat allt fler funktioner för att kunna koncentrera sig på sin kärnkompetens och därigenom öka sin konkurrenskraft. Även om nackdelarna med detta diskuteras, har dock argumenten för outsourcing tydligt dominerat debatten kring huruvida företag bör lägga ut aktiviteter på en tredje part eller inte. LÄS MER

  3. 23. The internationalisation process of the firm : a case study

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Tomas Sylverberg; [2004]
    Nyckelord :Business and economics; Internationalisation; competitive advantage; international strategy; establishment chain; risk; Bukowski design; Peter Gustavsson; Ekonomi;

    Sammanfattning : Background: The Uppsala model is the most accepted paradigm regarding the internationalisation process of the firm. This thesis tries to complement the Uppsala model with Porter's theories regarding internationalisation. LÄS MER

  4. 24. Växande tankesätt : en studie av tillväxtmotiv och tillväxtstrategier i småföretag

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Johan Carendi; Christian Zachrison; [2003]
    Nyckelord :Business and economics; Small business firms; growth; strategies for growth; motives for growth; Peter Gustavsson; Ekonomi;

    Sammanfattning : Background: Today small business firms represent a considerable part of swedish economy, and the number of small firms has steadily increased the last ten years in relation to the total employment. The fact that there are firms willing to grow, it ought to be interesting observing their motives of growth, and what kind of strategies that can be identifiable in these firms. LÄS MER

  5. 25. Så nås samstämmighet mellan logistik och företagsstrategi : en analys av hur den logistiska strategin ska utformas för att stödja företagets överordnade strategi

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Cathrine Andersson; Johan Nyhlén; [2003]
    Nyckelord :Business and economics; logistics; Peter Gustavsson; strategy; value; Ekonomi;

    Sammanfattning : Background: Due to an increasing globalization the competition has increased and this has lead to overcapacity and falling prices on markets today. The subject field logistics has during the last decades been given increasingly significance and has become a way to handle the competition. LÄS MER