Sökning: "Polyglutt."

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade ordet Polyglutt..

  1. 16. Svenska som andraspråk i förskolan : Förskollärares resonemang kring arbetet med språkutveckling hos flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mebtahul Jannat Any; Angbeen Farooq; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; language development; early childhood education; systematic planning; mediating resources.;

    Sammanfattning : This empirical study is about preschool teachers reasonning around the work with language development among multilingual children who have swedish as a second language and encounter swedish only after they start preschool. Based on the above, we had two research questions. Question 1. LÄS MER

  2. 17. Högläsning i förskolan : En studie om hur förskollärare tillämpar högläsning i planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Melinda Magnusson; Malin Nilsson; [2022]
    Nyckelord :högläsning; förskola; förskollärare; arbetssätt; planerad undervisning; barns lärande;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie behandlar området högläsning i förskolan. I forskning framkommer det att högläsning är ett område som borde ingå i förskolans undervisning dagligen. Det konstateras att högläsning oftast sker som ”läsvila” eller väljs bort med argument om för stora barngrupper (Alatalo & Westlund 2019, ss. LÄS MER

  3. 18. Ska jag eller Polyglutt läsa idag? : En intervjustudie om förskollärares beskrivningar om analog och digital högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Modig; Emilia Bergman-Jensen; [2022]
    Nyckelord :Designteoretiskt perspektiv; digitalisering; högläsning; literacy; meningsskapande;

    Sammanfattning : Abstract Fysiska böcker har funnits i hundratals år och den analoga högläsningen upplevs alltid varit en del av förskolans verksamhet. Barton (2007) beskriver högläsning som en literacyhändelse där tal och skriftspråk används. LÄS MER

  4. 19. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskolläraresuppfattningar kring arbetet med flerspråkighet i förskoleverksamhet och samverkan med vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karolina Nylander; Kikki Kjönberg; [2022]
    Nyckelord :arbetssätt; flerspråkighet; förskola; förskollärare; scaffolding; de dubbla isbergen.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare upplever hur arbetet med flerspråkighet fungerar i förskoleverksamhet. Studien är kvalitativ och är uppbyggd på fem intervjuer utav förskollärare från fem olika förskolor i två olika kommuner i norra Sverige samt observationer som gjorts på tre av de fem intervjuade förskollärarna. LÄS MER

  5. 20. Pedagogers tal om flerspråkiga barns möjligheter till språkutveckling i förskolan : En kvalitativ diskursanalytisk studie om hur nio pedagoger talar om hur de arbetar strategiskt med flerspråkiga barns möjligheter till språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Vasiliki Vasileiou; Caroline Mikkola Götrich; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språkutveckling; förskola; pedagoger; diskursanalys; arbetssätt; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur nio pedagoger talar om hur de arbetar strategiskt med flerspråkiga barns möjligheter till språkutveckling i förskolan. Syftet är även att få syn på vilka underförstådda eller förgivettagna diskurser som synliggörs i deras tal. LÄS MER