Sökning: "Polyglutt."

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade ordet Polyglutt..

  1. 11. Att arbeta aktivt med språkutveckling i förskolan för att främja barn med annat modersmål. : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare  beskriver arbetet med språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Felicia Albinsson; Rebecca Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; svenska som andraspråk; språkutveckling; metoder; modersmål;

    Sammanfattning : Studiens ämne är språkutveckling med fokus på barn med annat modersmål. Där syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att främja språkutvecklingen hos de barn som har svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 12. Flerspråkighet i förskolan : förskollärares syn kring arbetet med flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelina Maurits; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning  Sverige är i dag ett mångkulturellt land och med många barn som talar flera olika språk. Förskolan ses som en arena för flerspråkiga och mångkulturella möten. Forskning visar att pedagoger upplever utmaningar kring arbetet med flerspråkighet men även möjligheter med att arbeta med flerspråkighet i förskolan. LÄS MER

  3. 13. Högläsning i förskolan : förskollärares beskrivningar om användandet av högläsning och barns lärande därigenom

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Persson; Heidi Högberg; [2023]
    Nyckelord :högläsning; förskollärare; förskola; lärande; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studies utgångspunkt är förskollärares tillämpning av högläsning i verksamheten och vilken betydelse de anser att högläsningen har för barns utveckling och lärande. Då högläsning kan ses som ett socialt sammanhang tar studien utgångspunkt i en sociokulturell lärandeteori. LÄS MER

  4. 14. “Vi kan ju inte ha modersmålsundervisning, men vi kan erbjuda möjligheter” : En kvalitativ studie om förskollärares syn på hur digitala bilderböcker kan främja flerspråkande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Carolina Falk; Emma Anderlycke; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; digitala bilderböcker; gränsöverskridande; identitetsutveckling; interkulturalitet; kommunikation; modersmål; Polyglutt; translanguaging; transspråkande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa förskollärares syn på hur digitala bilderböcker kan användas som ett pedagogiskt verktyg i arbetet med inkludering av flerspråkighet. Metoden var en kvalitativ studie med intervjuer och observationer av fyra förskollärare som arbetar i en flerspråkig miljö. LÄS MER

  5. 15. Förskollärares erfarenheter av att arbeta med flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Inese Izkapte Saad; [2022]
    Nyckelord :preschool; multilingualism; preschool teachers` experiences; phenomenography; interviews; förskola; flerspråkighet; förskollärares erfarenheter; fenomenografi; intervjuer;

    Sammanfattning : This study examines preschool teachers` experiences of working with multilingualism. Through the study I want to find out about what experiences preschool teachers have about working with multilingualism and what has changed during their working life. LÄS MER