Sökning: "Psykografisk segmentering"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Psykografisk segmentering.
1. Vilka faktorer bör företag beakta vid utveckling av centrala butikskomplement? En kvantitativ studie om förväntningar och kundtillfredsställelse av IKEAs citybutiker och planeringsstudios
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
2. Svensk mountainbike: En attack mot stela traditioner : En psykografisk kartläggning av nya målgrupper inom mountainbike
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turismSammanfattning : Detta är en studie om svenska mountainbikecyklister och deras rese- och konsumentbeteende. Mountainbiking har sett en markant ökad tillväxt inom Sverige över de senaste åren och detta verifieras av en ökad mängd sålda cyklar. Det har observerats ett intresse av mountainbike hos statliga myndigheter som Tillväxtverket och Konsumentverket. LÄS MER
3. Marknadssegmentering i modern marknadsföring : En kvalitativ studie om hur segmenteringsstrategier påverkas av förändringar i samhällsnormer
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Denna studie började som en kvalitativ deduktion där vi ville skapa en förståelse för vilka marknadsföringsstrategier som har starkt inflytande på generation X och om de skiljer sig från andra ålderssegment. I och med digitaliseringen och sociala mediers uppkomst har klassisk marknadsföring förändrats de senaste två decennierna. LÄS MER
4. Tribal tillhörighet : Ett framtida perspektiv på marknadssegmentering?
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolanSammanfattning : För att få en tydlig bild av en marknad använder företag sig av segmenteringstekniker för att dela upp konsumenter i olika segment med målet att kunna precisera sina marknadsföringsåtgärder och optimera sina försäljningsutsikter. I dagens globaliserade multikanalsamhälle suddas landsgränser ständigt ut, vilket skapar ett behov för företag att istället identifiera regionala marknader. LÄS MER
5. Butiksetableringens byggstenar
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns ett kundunderlag för etablering av en modebutik i en mellanstor svensk stad. Butiken som kommer vara vår utgångspunkt i den empiriska delen är modekedjan Monki. LÄS MER