Sökning: "Segmenteringsteori"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Segmenteringsteori.

  1. 1. Tribal tillhörighet : Ett framtida perspektiv på marknadssegmentering?

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Oskar Andersson; Pernilla Wadenfors; [2013]
    Nyckelord :Segmenteringsteori; geografisk segmentering; tribes; Segmentation theory; ; geographic segmentation; ; demographic segmentation; ; psychographic segmentation; attitudes; tribes; tribal marketing; brand attitude; demografisk segmenterin; psykografisk segmentering; ; attityder; tribal marknadsföring; ; varumärkesattityd;

    Sammanfattning : För att få en tydlig bild av en marknad använder företag sig av segmenteringstekniker för att dela upp konsumenter i olika segment med målet att kunna precisera sina marknadsföringsåtgärder och optimera sina försäljningsutsikter. I dagens globaliserade multikanalsamhälle suddas landsgränser ständigt ut, vilket skapar ett behov för företag att istället identifiera regionala marknader. LÄS MER

  2. 2. Segmentering och varumärkespositionering på dagens marknad för miljövänlig el

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linus Werner; Jose Castellanos; [2012]
    Nyckelord :Kvantitativ undersökning; miljövänliga varumärken; segmentering; positionering;

    Sammanfattning : Uppsatsen har för avsikt att segmentera dagens marknad för miljövänlig el. Detta för att se hurföretag kan positionera sitt varumärke på marknaden. Teorin i uppsatsen omfattas avpositionerings-, varumärkesutvecklings- och segmenteringsteori. LÄS MER

  3. 3. Du ger mig fjärrkontrollen! En studie av samband mellan musik, målgrupp och budskap i TV-reklam.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anja Aldefors; [2005]
    Nyckelord :Musik; TV-reklam; Budskap; Estetik; Målgrupp; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för hur musik används i TV-reklam för att förstärka ett budskap och tala till ett visst segment. De teoretiska perspektiv som använts har hämtats från ett antal skilda områden då ämnet i sin helhet är relativt outforskat: Företagsekonomiska perspektiv: Segmenteringsteori och kommunikationsmodellen. LÄS MER