Sökning: "Psykologi 5 LiU"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Psykologi 5 LiU.

  1. 1. Prolonged exposure vid PTSD efter förlossningstrauma – terapeuters perspektiv– En kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Heléne Östergren; [2023]
    Nyckelord :PTSD; birth trauma; CBT; treatment; Prolonged exposure; therapists’ perspective.; PTSD; förlossningstrauma; KBT; behandling; Prolonged exposure; terapeutperspektiv.;

    Sammanfattning : Cirka 3 % av kvinnor som fött barn uppfyller DSM-5 diagnostiska kriterier för PTSD, och minst en tredjedel uppger att de upplevt förlossningen som traumatisk. Prolonged exposure (PE) är en evidensbaserad traumafokuserad kognitiv beteendeterapi och en effektiv behandling för att reducera PTSD-symptom över en varierad traumatiserad population. LÄS MER

  2. 2. Ohälsa hos transpersoner, behandlingsbar med KBT? : Pilotstudie av en KBT-intervention baserad på minoritetsstressmodellen och dess effekt på oro, självmedkänsla och smärtpåverkan hos transpersoner.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Lisa Engberg; Mari Sundberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Transpersoner har en förhöjd risk att drabbas av psykisk ohälsa, vilket är väldokumenterat i forskningen. Det finns även studier som tyder på att transpersoner upplever mer muskuloskeletala smärtproblem. LÄS MER

  3. 3. Ska vi läsa? Eller vill du hellre leka med iPaden? : En studie om digitala medievanor hos barn i 3-5 årsåldern och betydelsen av kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön för språkutveckling.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Nikola Majerle; [2022]
    Nyckelord :Barn 3-5 år; språkutveckling; kognitiv hemmiljö; digital medieanvändning; STIMQ-2; MAQ; SECDI-III;

    Sammanfattning : Digital medieanvändning ökar hos både barn och vuxna mer och mer i vår vardag, både i hemmet och utanför. Forskning tyder på att barnets språkliga utveckling påverkas av både den digitala miljön i hemmet men också av hur mycket och på vilket sätt föräldrar läser för och interagerar med barnet, det vill säga kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön (KSL i hemmiljön). LÄS MER

  4. 4. ”Du som inte får bestämma” : En kvalitativ intervjustudie om mäns upplevelse av abort

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Ivana Vukadinovic; Malin Gustavsson Malki; [2020]
    Nyckelord :Male; abortion; IPA; locus of control; debt; shame; anger; grief; KaSam; Män; abort; IPA; Locus of Control; skuld; skam; ilska; sorg; KaSam;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to examine based on a qualitative method how men interpret that they have experienced an abortion, how they have interpreted that they have experienced the support of the environment afterwards, and what strategies they experienced that they used to manage the experience. Based on semi-structured interviews, five participants from Sweden described their experiences, which were then analyzed based on an inductive approach according to the method of interpretation Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). LÄS MER

  5. 5. Child and Adolescent Trauma Screen (CATS) : En psykometrisk studie i svensk normgrupp

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Iza Dävelid; Sara Ledin; [2019]
    Nyckelord :Child and Adolescent Trauma Screen CATS ; posttraumatiskt stressyndrom PTSD ; bedömningsinstrument; screening; barn och ungdomar; psykometri; validitet; reliabilitet; faktoranalys; CFA;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att psykometriskt undersöka den svenska versionen av Child and Adolescent Trauma Screen (CATS) för att skapa tillgång till ett självsvarsinstrument för barn och ungdomar som screenar för både traumahistorik och traumasymtom utifrån aktuellt diagnossystem DSM-5. För detta syfte undersöktes reliabilitet och evidens för validitet med hjälp av två sample; en normgrupp med 591 svenska skolelever i åldrarna 10 till 17 år samt en test-retestgrupp med 90 svenska skolelever i åldrarna 13 till 17 år. LÄS MER