Sökning: "Räkneuppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet Räkneuppgifter.

  1. 1. Undervisning om likhetstecknet för att gynna algebraisk förståelse : En kvalitativ studie om lärares perspektiv på undervisningen om likhetstecknet för att bidra till algebraisk förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Lina Hägg; [2023]
    Nyckelord :Likhetstecknet; relationell förståelse; algebraisk förståelse; algebra; lågstadiet;

    Sammanfattning : Enligt tidigare forskning är förståelsen av likhetstecknet ett kritiskt studieobjekt. Det finns två typer av förståelse av likhetstecknet där den relationella förståelsen i tidig ålder är av stor vikt för att senare utveckla ett algebraiskt tänkande. LÄS MER

  2. 2. Lärmiljöns inverkan på matematiklärande ur elevperspektiv : "…och sedan är jag typ stolt över mig att jag har jobbat i en hel lektion med matten.”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nicole Bohac; Tereza Laxhed; [2021]
    Nyckelord :elevperspektiv; lärmiljö; matematiksvårigheter; speciallärarstöd; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Behovet av stöd i matematik ökar för elever under högstadiet enligt Statistiska Centralbyrån. För att anpassningar ska lyckas behöver de individuella behoven av lärmiljö förstås. Men elevers röster hörs sällan i frågor som rör lärmiljö och matematiklärande vilket innebär att förståelse för elevperspektivet brister. LÄS MER

  3. 3. "Det går inte bara tro att huvudräkning kommer av sig självt" : – En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av huvudräkningsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Joanna Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :matematik; huvudräkningsstrategier; talsortsräkning; uppfattningar; lärare;

    Sammanfattning : Lärares undervisning har stor inverkan på vad för val elever gör vid tillämpning av huvudräkningsstrategier. Elever ska enligt styrdokumenten ges möjlighet att få kunskap om olika huvudräkningsstrategier för att sedan kunna tillämpa dem vid passande matematikuppgifter. LÄS MER

  4. 4. Språksvårigheter hos andraspråkselever i matematikklassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zahraa Ridha; [2019]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; Andraspråkselever; Språksvårigheter; Modersmål;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur läraren skiljer mellan matematiksvårigheter och språksvårigheter. Den behandlar även hur man kan utifrån flerspråkiga elevers förmåga och svårigheter anpassa sin undervisning enligt deras behov. Dessutom hur modersmålet kan stödja matematisk förståelse. LÄS MER

  5. 5. Samarbeta för att skapa egna textuppgifter i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Helén Lange; Eric Andersson; [2018]
    Nyckelord :Lithners ramverk; matematik; strategier; textuppgifter;

    Sammanfattning : Flertalet studier visar att lösa räkneuppgifter i matematiska läroböcker inte bidrar till bästa tänkbara kunskapsutveckling för elever. När elever istället får skapa egna textuppgifter bidrar det till ökad motivation, självständighet, förståelse för textuppgifternas helhet och struktur samt kunskaper i hur de kan lösa matematiska problem i vardagen. LÄS MER