Sökning: "Reguljär klass"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Reguljär klass.

  1. 1. Lärares kunskap om språkstörning och deras förutsättning att göra anpassningar för inkludering av elever med språkstörning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jessica Segerqvist; Susanne Andreasson; [2023]
    Nyckelord :Språkstörning; Reguljär klass; TEACCH; Inkludering; Lärmiljö; Anpassningar;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Organisering av stöd för elever med språkstörning : En jämförelse av två kommuners sätt att organisera stödet på organisations- och skolnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Sandström; Karin Bolsing; [2022]
    Nyckelord :språkstörning; SLI; DLD; likvärdig skola;

    Sammanfattning : Studien har som ambition att öppna upp för en diskussion om likvärdighet för elever med språkstörning i den svenska skolan. Studien har en kvalitativ ansats och fokuserar på informanternas erfarenheter och tankar om två kommuners organisation av verksamheten som bedrivs för elever med språkstörning. LÄS MER

  3. 3. Att bygga Uppsalas vardagsrum : En kvalitativ studie av ombyggnationen av Studenternas Idrottsplats i Uppsala

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :William Sandin; Hjalmar Lind; [2022]
    Nyckelord :Kulturgeografi; urban branding; kreativ klass; empty signifier; stadsutveckling; arkitektur; idrottsarena;

    Sammanfattning : Dånet från den blodtörstiga publiken stegrar, förväntan hänger tungt i luften. Det tidigare välfyllda torget utanför arenan töms så sakteliga på folk när massorna väller in för att ta sina platser. LÄS MER

  4. 4. Nyanlända elevers språkliga stöttning i SO-undervisningens ämnes språk

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Wikström Linda; [2020]
    Nyckelord :Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; samhällsorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och analysera hur nyanlända högstadieelever, i reguljär klass, stöttas i SO-undervisningens ämnesspråk utifrån ett lärar- ochelevperspektiv. Vidare undersöktes hur stöttningen omsätts i undervisningspraktiken. LÄS MER

  5. 5. Nyanländ i svenska skolan - en fallstudie : Från kartläggning till förberedelse till reguljär klass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sara Azimi; Azzeddine Elmir; [2019]
    Nyckelord :Nyanlända; modersmål; tvåspråkighet; flerspråkighet; mottagandet; förberedelseklass; SVA; kartläggning;

    Sammanfattning : People are increasingly moving from one country to another, whether it be because of searching for new opportunities to work and study, or less voluntary movements such as fleeing wars and oppression. Upon arrival they become part of a structure in the receiving country, designed to facilitate their integration into the new country. LÄS MER