Sökning: "S Tre"

Visar resultat 1 - 5 av 11893 uppsatser innehållade orden S Tre.

  1. 1. Samverkan i förskolan. En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares upplevelse av informell samver-kan med vårdnadshavare i förskolan..

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ulrika Börjesson; Maria Ericsson; [2024-02-27]
    Nyckelord :Informell samverkan; förskollärare; vårdnadshavare; handlingsutrymme; profess-ion; delaktighet; inflytande; Bernsteins pedagogiska teori; klassifikation; inramning.;

    Sammanfattning : Samverkan med vårdnadshavare beskrivs som en viktig del av förskolans uppdrag. I läroplanen (Lpfö18, 2018) beskrivs hur förskolan ska ”samarbeta på ett nära och förtroendefullt sätt med hemmen” (s. 17) och i skollagen (SFS 2010:800) anges att forum för samverkan ska erbjudas genom exempelvis föräldramöten och brukarråd. LÄS MER

  2. 2. Närvarande möjliggörare eller begränsad helikopterlärare.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Madelene Engblom; Linn Mellbin Holmberg; [2024-02-21]
    Nyckelord :barns aktörskap; fritidshem; lärare i fritidshem; förhållningssätt; barndomssociologi; intervju och observation.;

    Sammanfattning : Fritidshemmet ska enligt ”Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet” (Lgr22, 2022, s.25) stimulera barnens utveckling och lärande samt erbjuda en meningsfull fritid. Barn behöver dels ges utrymme att vara sina egna aktörer med tillräckligt mycket fri tid och fri lek. LÄS MER

  3. 3. Social integration av barn med autism i den svenska kommunala grundskolan - Sociala relationer och acceptans mellan barn

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Cabdinasir Mohamed; [2024-02-14]
    Nyckelord :Social integration;

    Sammanfattning : Sedan 2011 allt fler barn med autism tas emot idag i den svenska grundskolor eftersom de inte längre har rätt till grundsärskolan utan signifikanta intellektuella funktionsnedsättningar (SFS, 2010:800). Dock, vissa studier har visat att barn med autism i grundskolan är ensamma och är mindre accepterade av sina kamrater (Chamberlain et al; 2007). LÄS MER

  4. 4. Bör gravida och ammande ta jodtillskott? En systematisk översikt om jodtillskotts påverkan på barns kognitiva utveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Linn Abrahamsson; Hanna Andersson; [2024-02-09]
    Nyckelord :Iodine supplementation; pregnancy; breastfeeding; cognitive development; Jodtillskott; gravida; ammande; kognitiv utveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna systematiska översikt är att undersöka evidensen för om jodtillskott under graviditet eller amning, hos personer utan allvarlig jodbrist, påverkar barnets kognitiva utveckling. Metod: Litteratursökningen utfördes i databaserna Scopus och PubMed den 21 mars 2023. Sökorden delades in i fyra block utifrån valt PICO. LÄS MER

  5. 5. Är medelhavskost den gyllene medelvägen för personer med prediabetes och diabetes typ 2? En systematisk översikt om effekten av medelhavskost på HbA1c jämfört med annan kost

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Sofia Branzell; Caroline Kynell Jansson; [2024-02-09]
    Nyckelord :Prediabetes; diabetes typ 2; HbA1c; medelhavskost; IFG; IGT; Prediabetic state; diabetes type 2; mediterranean diet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna systematiska översikt var att undersöka effekten av medelhavskost på HbA1c jämfört med annan kost hos vuxna ≥ 18 år med prediabetes och diabetes typ 2. Metod: Litteratursökningen genomfördes den 29 mars 2023 i databaserna Scopus och Pubmed. LÄS MER